Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Mikołajewska
|

Państwo będzie pobierało opłaty za drogi. Rola sektora prywatnego ograniczona do minimum

10
Podziel się:

Zmiany w opłatach drogowych. Za przejazd po drogach krajowych kierowcy zapłacą Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego. Przejmie wszystkie kompetencje od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - zakłada przyjęty przez rząd projekt ustawy.

Nowelizacja ma wejść w życie 3 listopada 2018 roku
Nowelizacja ma wejść w życie 3 listopada 2018 roku (PIOTR KAMIONKA/REPORTER)

"Do Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) przeniesiono wszystkie kompetencje związane z systemem poboru opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą na odcinkach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA)" - czytamy w rządowym komunikacie.

Zobacz także: Drożeje przejazd autostradami. Zobacz wideo:

Obecnie za opłaty dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada firma Kapsch. Jej kontrakt kończy się pod koniec 2018 r.

Z rządowego komunikatu wynika, że Główny Inspektor Transportu Drogowego będzie wykonywał swoje obowiązki samodzielnie. Czynności, które mogłyby wykonywać osoby trzecie, czyli prywatne firmy, mają być ograniczone do minimum.

"GITD ma doświadczenie w budowie i utrzymaniu systemów teleinformatycznych - prowadzi Centralną Ewidencję Naruszeń oraz zbudował Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego" - czytamy w komunikacie.

Rząd zapewnia także, że GITD ma doświadczenie wynikające z prowadzenia kontroli w Krajowym Systemie Poboru Opłat (KSPO), "co wymagało ścisłej współpracy z GDDKiA i wykonawcą systemu oraz znajomości zasad jego funkcjonowania."

Przyjmując projekt rząd chce wzmocnić nadzór i kontrolę nad poborem opłat na drogach zarządzanych przez państwo.

"Proponowane rozwiązanie pozwoli na maksymalne uniezależnienie procesu poboru opłat drogowych od podmiotów trzecich (w tym z kapitałem zagranicznym) oraz maksymalizację stopnia wykorzystania istniejących aktywów, które zostaną przejęte przez GITD od GDDKiA. Dzięki przejęciu pełnej kontroli nad KSPO przez administrację państwową ułatwione będzie ewentualne dokonywanie szybkich zmian w systemie" - czytamy w komunikacie.

Nowelizacja ma wejść w życie 3 listopada 2018 r.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(10)
WYRÓŻNIONE
EdekGierek
7 lat temu
I bardzo dobrze bo dlaczego niby kasa ma isc do Niieckiego KAPSCH????za co sie pytam. Tu PIS ma racje.
polak mały
7 lat temu
Ciekawe kiedy wprowadzą winiety ? Kiedy zostanie zerwana umowa ze Stalexportem na obsługę pseudoautostrady A4 Katowice - Kraków. Skoro Stalexport nie wywiązuje się z umowy i droga nie ma standardu autostrady (nieustający remont) i nie jest dostosowana do obecnego ruchu (zagrożenie bezpieczeństwa ze względu na za duże natężenie ruchu) na tym odcinku to należy zerwać z nimi umowę. Już za komuny gdy droga była budowana przewidziano miejsce na trzeci pas którego do tej pory nie ma pomimo że ruch na drodze wzrósł kilkuset krotnie, a opłaty są najwyższe w Europie (20,- zł / niecałe 60 km). Do tego dochodzi stanie po 20-40 min na bramkach co zrównuje czas przejazdu z drogami równoległymi. Co na to organy Państwa ?
Dixer
7 lat temu
" maksymalizację stopnia wykorzystania istniejących aktywów,......... ułatwione będzie ewentualne dokonywanie szybkich zmian w systemie" - czyli teoretycznie ma być taniej i szybciej. BUHHHAHAHAHAHA! To łykną chyba tylko ci obywatele, którzy nigdy nie mieli styczności z urzędnikami i nigdy nie pracowali w firmie państwowej! Etatyzm w pełnej krasie!!!!!!!!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
em231
7 lat temu
A2 kulczyka ?????????????????????? sprzedal mu tusk
EdekGierek
7 lat temu
I bardzo dobrze bo dlaczego niby kasa ma isc do Niieckiego KAPSCH????za co sie pytam. Tu PIS ma racje.
polak mały
7 lat temu
Ciekawe kiedy wprowadzą winiety ? Kiedy zostanie zerwana umowa ze Stalexportem na obsługę pseudoautostrady A4 Katowice - Kraków. Skoro Stalexport nie wywiązuje się z umowy i droga nie ma standardu autostrady (nieustający remont) i nie jest dostosowana do obecnego ruchu (zagrożenie bezpieczeństwa ze względu na za duże natężenie ruchu) na tym odcinku to należy zerwać z nimi umowę. Już za komuny gdy droga była budowana przewidziano miejsce na trzeci pas którego do tej pory nie ma pomimo że ruch na drodze wzrósł kilkuset krotnie, a opłaty są najwyższe w Europie (20,- zł / niecałe 60 km). Do tego dochodzi stanie po 20-40 min na bramkach co zrównuje czas przejazdu z drogami równoległymi. Co na to organy Państwa ?
Dixer
7 lat temu
" maksymalizację stopnia wykorzystania istniejących aktywów,......... ułatwione będzie ewentualne dokonywanie szybkich zmian w systemie" - czyli teoretycznie ma być taniej i szybciej. BUHHHAHAHAHAHA! To łykną chyba tylko ci obywatele, którzy nigdy nie mieli styczności z urzędnikami i nigdy nie pracowali w firmie państwowej! Etatyzm w pełnej krasie!!!!!!!!!
kier.
7 lat temu
Rząd maśli GITD a jeszcze kilka miesięcy temu mieli likwidować, teraz okazuje się, że ma doświadczenie.