Gry komputerowe przyczynią się do rozwoju polskiej gospodarki? Takie wnioski można było wyciągnąć po konferencji Digital Cultures. - W planach rozwojowych Polski po raz pierwszy kultura cyfrowa i w ogóle kultura jest wymieniana jako niezbywalny i szalenie istotny czynnik rozwojowy - powiedział w poniedziałek wicepremier i minister kultury Piotr Gliński.
- Jednym z naszych priorytetów jest wsparcie dla kultury cyfrowej - to jest oczywiste w dzisiejszych czasach, aczkolwiek trzeba pamiętać, że jest to jeden z dziesięciu priorytetów. Pozostałe dziewięć jest równie ważne - powiedział Gliński. Jak dodał, kultura cyfrowa jest "naszą przyszłością, która jednocześnie umożliwia nam kontakt z przeszłością - historią, dziedzictwem narodowym".
Według wicepremiera istotna w kwestii rozwoju jest "relacja między technologią a kulturą".
- Namawiam do tego, żeby nawet więcej czasu poświęcać na dokształcanie, kontakt z treściami kultury, niż na same nowinki technologiczne - zaznaczył wicepremier.
Jak dodał, namawia także twórców gier komputerowych, żeby szukali nowych treści i form, aby "technologie nie zdominowały treści i przekazu kulturowego".
- Przemysły kreatywne, których częścią jest kultura cyfrowa, rozwijają się najbardziej dynamicznie. To jest największy przypływ w sensie ekonomicznym. Trudno żeby nie inwestować w ten obszar, ten sektor, bo on najwięcej przynosi i najbardziej dynamicznie się rozwija. Dobrze, jeżeli rozwija się w sposób mądry. Wierzę, że tak się dzieje, zwłaszcza jeżeli to wielkie zaplecze kulturalne jest sprzęgnięte w dobrych proporcjach z technologią - mówił Gliński.
Odbywająca się w Warszawie w dniach 25-27 września konferencja Digital Cultures poświęcona jest kulturze cyfrowej. Jej uczestnicy będą mogli wziąć udział w panelach dyskusyjnych, debatach, pokazach filmowych, warsztatach oraz wystawach.
Program konferencji obejmuje m.in tematykę gier komputerowych, muzeów narracyjnych, interaktywnego storytellingu, zagadnienia związane z digitalizacją oraz wykorzystaniem sztucznej inteligencji w muzeach i krytyczną dyskusję o roli technologii w instytucjach kultury. Wydarzenia współorganizowane przez Instytut Adama Mickiewicza odbędą się w warszawskim w Centrum Nauki Kopernik, kinie Elektronik, MHŻP Polin, Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, Bibliotece Narodowej, Domu Słowa Polskiego i FiNie.