Czekamy tylko na wydanie zezwolenia przez nadzór budowlany - powiedziała na konferencji prasowej w Dębicy rzecznika rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus.
Odcinek A4 od węzła Dębica Pustynia do węzła Rzeszów zachodni gotowy był od ponad roku. Kierowcy nie mogli jednak z niego korzystać, ponieważ węzły: Dębica Pustynia i Rzeszów zachód, które zapewniałyby wjazd na ten odcinek nie były gotowe. Wybudować je mieli inwestorzy sąsiednich odcinków, z którymi GDDKiA zerwała umowy. Teraz, po wybraniu nowych firm, oba węzły są już wybudowane.
Zdaniem Rarus, otwarcie odcinka autostrady A4 z Dębicy do Rzeszowa jeszcze przed 1 listopada znacznie poprawi bezpieczeństwo i komfort kierowców, którzy będą w tym czasie podróżować. _ Kierowcy będą mieli wybór: albo jechać +starą+ drogą krajową nr 4 albo autostradą _ - dodała.
Jak zaznaczył obecny na konferencji dyrektor rejonu firmy Budimex Grzegorz Domaradzki, w ramach odcinka od węzła Dębica Pustynia do węzła Rzeszów Zachodni wybudowano m.in. 43 obiekty mostowe. _ W trakcie budowy tego fragmentu miesięcznie wykonywaliśmy ok. 20 tys. badań różnego rodzaju próbek np. gruntu czy asfaltu. W okresie najbardziej intensywnych prac na placu budowy pracowało ok. 3 tys. osób. Ilość stali, jaką zużyliśmy wystarczyłaby na wybudowanie trzech Wież Eiffla _ - dodał. Koszt budowy tego odcinka wyniósł ponad 1,4 mld zł.
Firma Budimex wygrała także przetarg na dokończenie prac po firmie Radko na odcinku autostrady A4 od węzła Rzeszów zachód do węzła Rzeszów centralny. Ten niespełna 4-kilometrowy odcinek trasy został wykonany sześć miesięcy szybciej niż zakładała podpisana umowa.
Teraz kierowcy będą czekać na oddanie prawie 35-km odcinka autostrady A4 od węzła Dębica Pustynia (woj. podkarpackie) do węzła Krzyż k. Tarnowa (woj. małopolskie). Ten fragment drogi pierwotnie budowało konsorcjum firm m.in. SIAC Construction i Hydrobudowa, ale GDDKiA zerwała umowę z powodu niewywiązywania się z zapisów kontraktu. W przetargu na wykonawcę inwestycji zostało wybrane konsorcjum firm Heilit - Woerner Budowlana i Budimex, które złożyło najkorzystniejszą ofertę na kontynuację budowy o wartości 981,5 mln zł brutto.
Pierwsze zadanie, jakie konsorcjum wykonało, to dokończenie budowy węzła Dębica Pustynia, który umożliwił otwarcie autostrady do Rzeszowa. Cały fragment od Dębicy do Tarnowa ma być gotowy pod koniec 2014 r. Po oddaniu tego fragmentu kierowcy będą mogli przejechać autostradą A4 od granicy z Niemcami do Rzeszowa.
Podkarpacki fragment autostrady A4 jest częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę trasy, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady A4 w Polsce wyniesie ok. 670 km.
Czytaj więcej w Money.pl