Groclin, polski producent poszyć do foteli samochodowych dla największych europejskich producentów, może wkrótce trafić w objęcia Volkswagena. Największa firma motoryzacyjna w Niemczech dostała prawo pierwokupu akcji. To forma zabezpieczenia zwiększonych w Polsce zamówień. Akcje Groclinu wystrzeliły w górę.
Zarząd Groclina podpisał z Volkswagenem porozumienie. Dotychczasowi udziałowcy, czyli niemieckie podmioty kontrolowane przez André Gerstnera: Gerstner Managementholding GmbH i Kabelconcept Hornig GmbH udzieliły firmie Volkswagen AG prawa pierwokupu ponad 36 proc. akcji.
Akcje Groclin zareagowały natychmiast ostrymi wzrostami. Kurs wystrzelił o 12 proc.
Notowania akcji Groclinu src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1493910000&de=1493997000&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=GCN&colors%5B0%5D=%230082ff&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Porozumienie przewiduje, że Volkswagen ma również uprawnienia do nabycia na warunkach prawa pierwokupu majątku spółki, czyli „zespołu aktywów związanych z prowadzeniem działalności poszyciowej na wypadek gdyby spółka podjęła decyzję o zbyciu działalności związanej z produkcją poszyć”.
Zawarcie porozumienia oraz przyznanie praw Volkswagenowi ma związek z uzgodnieniem długoterminowych relacji z niemieckim producentem samochodów. Daje to szanse na „rozwój i rozszerzenie współpracy z Grupą Volkswagen, a jednocześnie potwierdza status strategicznego dostawcy dla Volkswagen AG” - podaje Groclin w komunikacie.
Nie jest to więc informacja, która musi doprowadzić do przejęcia spółki, ale rodzaj gwarancji dla Volkswagena, że współpraca będzie przebiegała bez zakłóceń.
- Porozumienie stawia Groclin w pozycji bliskiego partnera biznesowego Grupy Volkswagen, dzięki niemu dołączamy do niezwykle ekskluzywnego grona strategicznych kooperantów koncernu z Wolfsburga - komentuje Andre Gerstner, prezes i największy akcjonariusz Groclinu. - Porozumienie stanowi dla nas, z jednej strony, prestiżowe wyróżnienie i potwierdzenie słuszności kierunku rozwoju Groclinu, z drugiej zaś wzmacnia nas biznesowo. Nie słyszałem o podobnej umowie z polskim partnerem, Volkswagen AG niezwykle rzadko wiąże się, aż tak blisko z partnerami biznesowymi.
Do Niemiec Groclin w ub.r. kierował aż 65 proc. swojej sprzedaży, a przychody w tym kierunku wzrosły dwukrotnie z 81,7 mln zł do 168,4 mln zł. Głównymi odbiorcami są VW i Daimler (Mercedes). Odbiorcy z Polski dawali spółce z Grodziska Wielkopolskiego zaledwie 32 proc. przychodów.
To pozwoliło polskiej spółce wydobyć się z kłopotów i osiągnąć zysk 1,4 mln zł w 2016 r. i wykazać zyski operacyjne po stratach w roku poprzednim. Główne przychody i zyski dawał segment poszyć foteli samochodowych.
- Równolegle do porozumienia dot. prawa pierwokupu porozumieliśmy się z Volkswagen AG ws. nowych warunków finansowych naszej współpracy oraz jej zakresu, co winno przełożyć się na wzrost sprzedaży i poprawę jej rentowności - podał Gerstner.
Prezes grodziskiej spółki ocenia, że niezależnie od obranego scenariusza poszyciowy biznes Groclinu będzie w kolejnych latach coraz ściślej współpracował z Grupą Volkswagen, w ramach Groclinu lub poza nim. W przypadku ewentualnej sprzedaży biznesu poszyciowego Groclin nie zamierza porzucać branży motoryzacyjnej.
Groclin może być firmą inżyniersko-projektową
Prezes grodziskiej spółki ocenia, że niezależnie od obranego scenariusza poszyciowy biznes Groclinu będzie w kolejnych latach coraz ściślej współpracował z Grupą Volkswagen, w ramach Groclin S.A. lub poza nią. W przypadku ewentualnej sprzedaży biznesu poszyciowego Groclin nie zamierza porzucać branży motoryzacyjnej.
- Obok biznesu poszyciowego w ramach Grupy Groclin rozwijamy, poprzez spółę zależną CADM Automotive, biznes inżyniersko-projektowy, którego zyskowność i perspektywy rozwoju zachęcają nas do dalszych inwestycji. Jednym ze scenariuszy, który rozważamy, jest koncentracja wyłącznie na tym biznesie i zbudowanie wokół Groclin S.A., również w drodze transakcji M&A, mocnego holdingu projektowego, o skali działalności liczonej w setki milionów złotych - dodaje Gerstner.
Decyzja o ewentualnej zmianie profilu działalności będzie oparta na szczegółowych analizach opłacalności wejścia w segment innowacyjnych usług w branży motoryzacyjnej. Wysokie poziomy rentowności osiągane przez CADM Automotive zadaniem zarządu Groclinu, wskazują, że zmiana strategii w niedalekiej przyszłości powinna znacząco przełożyć się na poprawę wyników.
17 marca 2017 r. rada nadzorcza Groclinu wyraziła zgodę na sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmującej segment poszyciowy.