Ograniczenie dynamiki leasingu, koncentracja na kredycie i małych firmach, do tego nowe rozwiązania fintech i rozwijanie kantoru internetowego - na tym chce się skoncentrować Grupa. Na razie cieszy się ze 130 mln zł zysku wypracowanego m.in. dzięki sprzedaży Idea Leasing.
Pierwsze dziewięć miesięcy 2017 roku były dla Grupy Idea Bank udane. Zysk netto narastająco po trzech kwartałach wyniósł 155,8 mln zł (po korekcie o wynik ze sprzedaży akcji Idea Leasing oraz odpis z tytułu inwestycji w Open Finance i portfel nieruchomości) i był o 62 proc. większy od wyniku sprzed roku (skorygowanego o zysk ze sprzedaży GetBack). W samym trzecim kwartale Grupa zarobiła netto 130,4 mln zł. To aż o 177 proc. więcej niż przed rokiem. Wpływ na osiągnięcie tak dobrego wyniku miała transakcja sprzedaży 25 proc. akcji spółki Idea Leasing.
Przypomnijmy, że równolegle do tej transakcji spółka Idea Leasing kupiła 25 proc. akcji Getin Leasing, co otworzyło drogę do konsolidacji biznesów leasingowych.
- Oczekujemy, że osiągnięcie synergii kosztowych wynikających z faktu pełnej integracji spółek leasingowych będzie możliwe już w przyszłym roku - deklaruje Tobiasz Bury, p.o. prezesa Idea Banku. Całkowite efekty synergii szacowane są na 40-60 mln zł.
W okresie pierwszych trzech kwartałów 2017 r. wynik odsetkowy wyniósł 552,5 mln zł - o 25 proc. więcej niż przed rokiem. W samym trzecim kwartale wyniósł 169 mln zł i był porównywalny z wynikiem sprzed roku.
Grupa planuje nieco ograniczyć dynamikę segmentu leasingowego i skoncentrować się na wzroście portfela kredytowego.
- Docelowa struktura portfela zakłada proporcjonalny udział leasingu i kredytów na poziomie ok. 40 proc. Pozostałych 20 proc. przypadać będzie na faktoring oraz inne formy finansowania - zapowiada Tobiasz Bury.
W trzecim kwartale łączna sprzedaż produktów kredytowych Grupy wyniosła 2,4 mld zł osiągając jeden z najwyższych poziomów w historii - urosła z poziomu 1,9 mld zł przed rokiem. Koszt finansowania wyniósł 23 pkt. bazowe powyżej WIBOR wobec 42 pkt. bazowych w trzecim kwartale 2016 r. Wynik prowizyjny wyniósł 288 mln zł narastająco po trzech kwartałach i był o 14 proc. lepszy niż przed rokiem. Suma bilansowa Grupy wyniosła na koniec września 23,4 mld zł rosnąc o 13 proc. w ujęciu rocznym.
Na przełomie trzeciego i czwartego kwartału Idea Bank rozpoczął działania, które mają skutkować poszerzeniem oferty produktowej. Chodzi m.in. o uruchomienie kantoru internetowego, będącego odpowiedzią na duże zapotrzebowanie na usługi wymiany walut zarówno ze strony klientów firmowych, jak i detalicznych. Bank zapewnia, że kantor będzie rozwijany w przyszłości - np. poprzez dodawanie nowych par walutowych czy udostępnienie nowych funkcji zwiększających atrakcyjność internetowej wymiany walut.
Bank rozszerza też działalność o sprzedaż jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych.
- Ta zmiana umożliwi nam wprowadzenie do oferty banku nowych produktów oszczędnościowych i inwestycyjnych. Finalizujemy prace nad nowym rozwiązaniem fintech, które zachęci obecnych i przyszłych klientów banku do inwestowania w fundusze za naszym pośrednictwem - deklaruje Tobiasz Bury.
Zarząd ma przedstawić kierunki rozwoju Grupy na najbliższe trzy lata na początku 2018 roku. Choć już dziś co nieco ujawnia nowy szef Idea Banku.
- Planujemy utrzymać wysokie tempo wzrostu, zachować innowacyjny charakter Idea Banku i nadal koncentrować się na segmencie małych firm - zapowiada Tobiasz Bury.