W pierwszym półroczu Grupa Żywiec sprzedała o 3,4 proc. piwa mniej niż rok wcześniej, ale jej zyski wzrosły. Firma ograniczyła promocje w Biedronce i Lidlu. Nie dawało to producentowi dużych korzyści - zauważa prezes Żywca.
Grupa Żywiec odnotowała w pierwszym półroczu aż 10-procentowy spadek przychodów. Wolumen sprzedaży piwa wyniósł 5,6 mln hektolitrów, w porównaniu z 5,8 mln hektolitrów w analogicznym okresie 2016 r. To jednak w ogóle nie zaszkodziło osiąganym zyskom. Wręcz przeciwnie.
Firma miała 134,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto w pierwszej połowie 2017 r. wobec 129,99 mln zł zysku rok wcześniej. Co spowodowało, że mimo gorszej sprzedaży Żywiec zarabia więcej?
Prezes doszedł do wniosku, że akcje promocyjne w dyskontach, czyli m.in. w Biedronce i Lidlu nie przynoszą żadnych efektów i firma na nich traci. Dlatego postanowił je ograniczyć. Choć wywołało to spadek sprzedaży, to zyski się poprawiły.
- W pozostałych kanałach sprzedaży osiągnęliśmy wzrost marży oraz przychodów - informuje Guillaume Duverdier, prezes Grupy Żywiec. - Zwiększyliśmy również sprzedaż i przychody w segmencie marek premium - dodał.
Wybrane dane finansowe Grupy Żywiec (mln zł) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
mln zł | 2 kw. 2017 | 2 kw. 2016 | zmiana % | 1 półrocze 2017 | 1 półrocze 2016 | zmiana % |
Przychody | 702 | 769 | -8,7 | 1 131 | 1 262 | -10,4 |
Wynik operacyjny EBIT | 134 | 127 | 5,2 | 174 | 171 | 1,6 |
EBITDA | 77 | 81 | -5,1 | 248 | 247 | 0,3 |
zysk netto | 107 | 70 | 52,3 | 135 | 130 | 3,7 |
marża EBITDA % | 10,94 | 10,53 | 0,4 | 21,89 | 19,54 | 2,3 |
marża netto % | 15,23 | 9,13 | 6,1 | 11,92 | 10,30 | 1,6 |
przepływy operacyjne | 146 | 245 | -40,2 | 197 | 237 | -16,6 |
przepływy inwestycyjne | -17 | -4 | -330,6 | -53 | 54 | -196,7 |
przepływy finansowe | -109 | -160 | 31,9 | -113 | -165 | 31,3 |
Źródło: spółka |
"Względny spadek przychodów netto ze sprzedaży spowodowała także sprzedaż spółki dystrybucyjnej Distribev w lutym 2016 roku" - podała spółka w raporcie.
Spółka przypomina też, że ma zamiar pozbyć się sieci Piwiarni Warka, którą przejmie prawdopodobnie Sfinks po uzyskaniu zgody UOKiK.
Powodzenie bezalkoholowego
Firma chwali się powodzeniem piwnych nowości. Wprowadziła na rynek Żywiec Amerykańskie Pszeniczne. Zauważa też wzrost zainteresowania piwami bezalkoholowymi i tymi o niższej zawartości alkoholu.
Sukces miała osiągnąć marka "Żywiec Bezalkoholowe", co zmotywowało spółkę do wprowadzenia na rynek piwa Heineken 3. "Grupa Żywiec umocniła także wiodącą pozycję Warki Radler w segmencie radlerów, wprowadzając kolejny wariant smakowy malina z cytryną" - podano w raporcie.
Kontrolowana przez holenderskiego Heinekena (98,36 proc. akcji) Grupa Żywiec warzy piwo w pięciu browarach: Warce, Elblągu, Leżajsku oraz w Żywcu i w Cieszynie. W 2016 roku sprzedała 11,7 mln hektolitrów piwa. Spółka jest notowana na GPW od 1991 r.