Działania służące poprawie jakości stosowanych paliw, upowszechnianie sieci ciepłowniczych i spopularyzowanie elektrycznych autobusów i samochodów - to projekty, dzięki którym resort energii chce walczyć ze smogiem.
Wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski zapowiedział nowe projekty podczas prezentacji prognoz Agencji Energii dla rynku węgla, która została zorganizowana w Katowicach. Przywołał on m.in. przygotowany w Ministerstwie Energii projekt nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz towarzyszące projektowi rozporządzenia: ws. metod badania jakości paliw stałych, ws. sposobu pobierania ich próbek oraz dotyczące wymagań jakościowych dla paliw stałych. Obecnie trwają konsultacje tego projektu.
- Projekt ustawy jest już po ustaleniach międzyresortowych i niedługo wchodzi pod obrady rządu. Myślę, że do połowy tego roku ustawa powinna być uchwalona - powiedział Tobiszowski. Celem ustawy jest monitorowanie i kontrola jakości paliw, jakie trafią na rynek, oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń.
Wiceminister potwierdził, że resort chce wyeliminować z rynku paliwa węglowe najgorszych gatunków - tzw. floty i muły, które nie będą dostępne dla prywatnego odbiorcy.
Ministerstwo - jak dodał - proponuje, aby "z indywidualnego, prywatnego obrotu wyrugować floty i muły, bo one także mają istotny wpływ na niską emisję i na to, co dziś nazywamy smogiem".
Według Tobiszowskiego poprawa jakości stosowanych paliw powinna wpisać się w szerszy pakiet działań służący poprawie jakości powietrza. Jego częścią ma być m.in. wsparcie dla rozwoju sieci ciepłowniczych w aglomeracjach miejskich, upowszechnienie zasilania urządzeń energią elektryczną na wsi, a także rozwój elektromobilności.
- W ubiegłym roku wprowadziliśmy wsparcie dla projektów włączania się do sieci ciepłowniczej; dobre wykorzystanie sieci, szczególnie w aglomeracjach, to jeden z bardzo ważnych i skutecznych elementów walki ze smogiem. W tym roku kontynuujemy prace nad tym projektem, aby możliwe było szersze finansowanie z programów operacyjnych - powiedział wiceminister. Wskazał, że chodzi zarówno o wsparcie projektowania rozwoju sieci ciepłowniczych, jak i przyłączania do nich kolejnych użytkowników.
Resort energii opowiada się też za mechanizmami dofinansowania projektów na terenach wiejskich, gdzie nie ma możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej lub gazowej. Wiejskie chłodnie i ciepłownie mogłyby być zasilane energią elektryczną.
Kolejny element projektowanego pakietu działań antysmogowych to wsparcie rozwoju floty autobusów elektrycznych, szczególnie w dużych aglomeracjach, a także przekonanie operatorów sieci samochodów dostawczych, aby ich obecną flotę stopniowo zastępowały dostawcze samochody elektryczne. Docelowo chodzi też o wprowadzenie na rynek małego elektrycznego samochodu osobowego.