Nadzór nad rynkiem gier hazardowych był rozproszony i nieskuteczny do listopada 2009 r. Poprawa działań m.in. Ministerstwa Finansów nastąpiła po wprowadzeniu nowych uregulowań prawnych - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli.
Według NIK w 2008 r. i przez 10 miesięcy 2009 r. _ minister finansów nie nadzorował skutecznie rynku gier i zakładów wzajemnych, a postępowania organów podległych nie zapobiegały nieprawidłowościom występującym w tym obszarze działalności gospodarczej _.
W raporcie podkreślono, że _ prace nad nowelizacją ustawy o grach i zakładach wzajemnych były prowadzone powolnie _ i _ wielokrotnie powtarzano proces uzgodnień i wyjaśniania rozbieżności pomiędzy organami państwowymi _.
Ponadto - jak wskazała NIK - podział uprawnień i obowiązków był nieprzejrzysty i rozproszony: w Ministerstwie Finansów zadania wykonywało kilka departamentów. _ Na poziomie wykonawczym realizowały je izby skarbowe (zezwolenia, kontrola), urzędy skarbowe (pobór podatku, kontrola), urzędy celne (szczególny nadzór podatkowy, kontrole doraźne) oraz urzędy kontroli skarbowej (kontrola skarbowa) _ - napisano w raporcie.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/232/t83688.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/zakaz;hazardu;w;sieci;jest;decyzja;sejmu,149,0,812949.html) Zakaz hazardu w sieci. Jest decyzja Sejmu
W opinii NIK _ formalne podejście poszczególnych jednostek organizacyjnych do zadań w tym zakresie powodowało, że organy podległe Ministrowi Finansów ograniczały się do wydawania zezwoleń i pobierania deklarowanego przez podmioty gospodarcze podatku _.
Z raportu wynika, że _ izby skarbowe w ograniczonym zakresie nadzorowały i kontrolowały działalność podmiotów urządzających gry na automatach o niskich wygranych _. Dotyczyło to także loterii promocyjnych.
NIK stwierdził, że urzędy skarbowe nierzetelnie wykonywały zalecenia Ministra Finansów o potrzebie kontroli podatkowej tych, którzy organizowali gry hazardowe.
_ Minister Finansów w corocznie kierowanych do naczelników urzędów skarbowych wytycznych polecał przeprowadzanie kontroli prawidłowości i terminowości rozliczania się z podatku od gier przez podatników tego podatku _ - podano w raporcie. Jednocześnie - według NIK - resort nie egzekwował realizacji tych kontroli. _ Obowiązujące regulacje nie stwarzały warunków do skutecznego eliminowania rozpoznanych zagrożeń, w tym urządzania gier w sposób niezgodny z udzielonym zezwoleniem _ - zauważa Izba.
Z raportu wynika, że nie było instrumentów do sprawdzania gier na automatach o niskich wygranych. Chodziło o to, że w automacie można było _ stosować wyższe stawki za udział w jednej grze niż dopuszczalne (0,07 euro), wygrać jednorazowo dużo wyższą kwotę od dopuszczalnej (15 euro) _.
Według NIK poprawa _ skuteczności nadzoru nad rynkiem gier i zakładów wzajemnych nastąpiła dopiero po wprowadzeniu w listopadzie 2009 r. nowych uregulowań prawnych _. Kontrole rynku gier powierzono służbom celnym, rozszerzając ich kompetencje.
Równocześnie w raporcie NIK napisano, że _ w trakcie prac legislacyjnych nad przygotowaniem projektu ustawy o grach hazardowych zostały naruszone niektóre zasady wynikające z regulaminu pracy Rady Ministrów _.
Izba stwierdziła, że _ Minister Finansów wyznaczał krótkie terminy na zgłaszanie uwag do projektów ustaw w ramach uzgodnień wewnątrzresortowych, jak i międzyresortowych _. Resort nie przedstawił też _ formalnego uzasadnienia okoliczności skrócenia terminu opiniowania projektów _, a do projektów ustaw kierowanych do uzgodnień międzyresortowych nie dołączono projektów podstawowych aktów wykonawczych.
Zdaniem kontrolerów _ krótki termin do wydania opinii utrudniał rzetelną analizę projektowanych rozwiązań, a brak projektów przepisów wykonawczych na początku prac legislacyjnych nie zapewniał pełnego obrazu regulacji _.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/65/t137025.jpg ) ] (http://www.money.pl/archiwum/mikrofon/artykul/sekula;byly;cztery;afery;hazardowe;najwieksza;z;kaminskim,60,0,807996.html) Sekuła: Były cztery afery hazardowe. Największa z Kamińskim
Z raportu NIK wynika, że w 2008 r. dochody z gier liczbowych były wyższe o 22,4 proc. w porównaniu do 2007 r. W 2009 r. wystąpił wyraźny ich spadek. Wobec dochodów osiągniętych w 2008 r., te w 2009 r. były niższe o 7,5 proc. _ Tendencja spadkowa utrzymała się w I połowie 2010 r., w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, dochody były niższe o 13 proc. _ - podała Izba
W dokumencie zauważono też, że resort finansów zgodził się na wzrost stawki o 50 proc. w przypadku Dużego Lotka. _ Ekspertyzy opracowane na zlecenie spółki (Totalizatora Sportowego-PAP) wskazywały na poprawę atrakcyjności gry oraz wzrost wpływów z tytułu podatku od gier i dopłat _ - czytamy w dokumencie. Jednak zdaniem NIK, wzrost stawki spowodował spadek zainteresowania grą oraz przychodów spółki i dochodów budżetu państwa.
W raporcie NIK napisano też, że _ dochody z podatku od gier zarówno w 2008 r., jak i w 2009 r. zrealizowano powyżej prognoz zawartych w ustawach budżetowych. W 2008 r. dochody wyniosły 1.404,9 mln zł, czyli 141,9 proc. prognozy zawartej w ustawie budżetowej. W 2009 r. było to 1.576,1 mln zł, tj. 100,9 proc. planu. W I półroczu 2010 r. dochody wyniosły 838,1 mln zł - (53,4 proc. prognozy na cały 2010 r.). Izba zwraca uwagę, że _największy udział w dochodach miały dochody z podatku od gier liczbowych oraz z podatku zryczałtowanego od gier urządzanych na automatach o niskich wygranych". _ Największą dynamikę wzrostu wykazywały dochody z podatku zryczałtowanego. W 2008 r. dochody te wzrosły o 89,6 proc. w stosunku do roku poprzedniego, w 2009 r. o 65,5 proc. _.
Według Izby zmiany systemowe doprowadziły do wzrostu efektywności kontroli w punktach gier, w których były automaty o niskich wygranych. W opinii NIK podstawowym zagrożeniem pozostaje urządzanie gier hazardowych bez zezwolenia. Ponadto w marcu 2010 r. ujawniono nowe zjawisko polegające na wykorzystywaniu w miejscach publicznych terminali internetowych do nielegalnego urządzania gier. _ Urządzenia te, za pośrednictwem sieci internetowej, umożliwiały graczom rozgrywanie gier hazardowych, analogicznych jak na automatach w rozumieniu ustawy o grach hazardowych _.
Kontrola _ Opodatkowania działalności gospodarczej podatkiem od gier _, została przeprowadzana z inicjatywy NIK. Propozycję przeprowadzenia w 2010 r. kontroli _ w zakresie sprawowania przez Ministra Finansów nadzoru nad rynkiem gier automatów o niskich wygranych _ zgłosił też premier.
Uzasadnieniem do pojęcia kontroli było niewystarczające wywiązywanie się państwa z zadań nałożonych ustawą z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, na co wskazywały nieprawidłowości na rynku gier. W efekcie budżet państwa tracił trudne do oszacowania środki finansowe.
Premier Donald Tusk w listopadzie 2010 r. ocenił, że nowa ustawa o grach hazardowych jest skuteczna. Wskazuje na to - jak mówił - zmniejszenie liczby automatów do gier oraz lepsze ściąganie podatków od tych, które działają legalnie.
Nowa ustawa hazardowa - będąca jednym z efektów tzw. afery hazardowej - uchwalona została w listopadzie 2009 r., w życie weszła 1 stycznia 2010 r. Zakłada m.in. stopniową likwidację hazardu na automatach o niskich wygranych (poza kasynami), zakaz urządzania wideoloterii, znaczny wzrost podatków od hazardu i ograniczenia w reklamie hazardu.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/29/t84765.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/4;proc;polakow;uzaleznionych;od;hazardu,80,0,825936.html) | 4 proc. Polaków uzależnionych od hazardu W ubiegłym roku połowa naszych rodaków grała w gry na pieniądze. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/229/t91621.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/okiem-eksperta/artykul/hazard;w;polsce;-;powinnismy;sie;uczyc;od;ue,5,0,818181.html) | Hazard w Polsce - powinniśmy się uczyć od UE Wyższe podatki oznaczają niższe wygrane, a tym samym zniechęcają graczy do udziału w licencjonowanych grach w sieci. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/153/t33945.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/hazardowy;pozew;chca;od;panstwa;milionow,15,0,814095.html) | Hazardowy pozew. Chcą od państwa milionów Grecki potentat hazardowy, firma Intralot zamierza wysunąć roszczenia wobec polskiego Skarbu Państwa w wysokości blisko 103 milionów złotych. |