Wartość umowy offsetowej w ramach kontraktu na dostawę śmigłowców Caracal dla polskiej armii miała wynieść 3 mld euro - podają francuskie media. Regulowała ona, jakie inwestycje w naszym kraju miała przeprowadzić strona francuska w zamian za podpisanie kontraktu. Negocjacje jednak zostały zerwane. Francuskie portale i gazety cytowane przez tvn24bis sugerują, że za niepowodzenie rozmów odpowiada strona polska.
Według Ministerstwa Rozwoju, oferta offsetowa strony francuskiej była niedostatecznie dobra, co bezpośrednio przyczyniło się do zerwania kontraktu. W poniedziałek minister obrony narodowej Antoni Macierewicz poinformował, że do polskiej armii trafią amerykańskie helikoptery Black Hawk.
Jak podaje portal challengers.fr, strona francuska spodziewała się, że skutkiem prowadzonych rozmów będzie ich zerwanie, a kontrakt będzie realizowany przez Amerykanów.
Umowa offsetowa, jak podawał challengers.fr, warta była ponad 3 mld euro i dorównywała wartości kontraktu na helikoptery. Zakładała też powstanie 3 tysięcy miejsc pracy.
Według La Tribune, 800 stanowisk miało być zlokalizowane w Łodzi, 250 w Radomiu, a pozostałe 2 tysiące u podwykonawców, którzy dostarczyliby części do Caracali. Dodano również, że w Polsce miało powstać zaplecze technologiczne dla tych maszyn. W ośrodku badawczym pracowałoby co najmniej 30 inżynierów, który mogliby modyfikować helikoptery do potrzeb polskiej armii. Wspomniano także o polskiej montowni, która również realizowałaby kontrakty eksportowe firmy Airbus Helicopters.
Challengers.fr dodaje, że strona polska podczas negocjacji miała przyjść z listą 50 projektów do sfinansowania, zamiast zaproponowanych wcześniej kontraktów offsetowych.
Produkcja się rozpoczęła
Według informacji podanej przez Radio France International, Airbus Helicopters mimo braku podpisanej umowy, rozpoczął już gromadzenie części i pierwsze roboty montażowe, aby dostarczyć maszyny na czas. Jak dodano, z tego względu firma poniesie ogromne straty, co może skutkować złożeniem przez stronę francuską wniosku o odszkodowanie.
Pismo "Air&Cosmos" podaje, że według wcześniejszego porozumienia termin dostaw śmigłowców był niezależny od terminu podpisania umowy offsetowej, zatem zapewne z tego powodu Airbus Helicopters rozpoczął już pierwsze działania związane z budową tych wielozadaniowych maszyn.