Łącznie w 2014 r. z internetu w Polsce korzystało ponad 13 mln abonentów - wynika z opublikowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej raportu.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej prezentuje "Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2014 roku", który sporządzony jest na podstawie danych przekazanych w ramach corocznej sprawozdawczości przedsiębiorców telekomunikacyjnych, zgodnie z art. 7 Prawa telekomunikacyjnego.
Jak wynika z raportu w 2014 r. łączna wartość rynku telekomunikacyjnego wyniosła 39,21 mld zł. Był to - jak wskazuj UKE - kolejny rok spadku przychodów z działalności telekomunikacyjnej, który wyniósł 2,6 proc. w stosunku do roku 2013 r. Największy (12,7 proc.) odnotowano w przypadku telefonii stacjonarnej, spadki nie ominęły też usług telefonii ruchomej.
Z kolei w 2014 r. wartość rynku internetowego wzrosła o ponad 11,5 proc. w porównaniu do 2013 r. Zwiększyło się także grono klientów usług internetowych. Zmniejsza się również różnica pomiędzy liczbą osób korzystających z łącza stacjonarnego (7,2 mln abonentów), a dostępu mobilnego (blisko 6 mln).
W 2014 r. 90 proc. gospodarstw domowych miało dostęp do sieci. W sumie w omawianym okresie z internetu w Polsce korzystało ponad 13 mln abonentów.
Największą bazę użytkowników internetu (łącznie stacjonarnego i mobilnego) miał Orange Polska. Udział tej firmy w liczbie abonentów wyniósł 29,1 proc. i był niższy w porównaniu do 2013 r. o niecałe 3 punkty procentowe. Drugim, co do wielkości operatorem pod względem liczby klientów usług internetowych był Polkomtel (operator sieci komórkowej Plus)
.
Największą popularnością cieszył się dostęp do internetu o szybkości od 2 Mb/s do 10 Mb/s, z którego korzystało ponad 45 proc. abonentów. W związku z szybkim rozwojem usług wymagających łączy o dużej szybkości klienci coraz częściej decydują się na łącza o wyższej prędkości. W 2014 r. 21,5 proc. posiadało łącze pozwalające łączyć się z internetem z prędkością od 30 Mb/s do 100 Mb/s.
Jak wynika z raportu, dostęp do internetu przez urządzenia mobilne cieszy się dużą popularnością w naszym kraju. Sprawiło to, że Polska należała do krajów z jednym z najwyższych wskaźników penetracji tą usługą w Unii Europejskiej (5 miejsce). Ponad 80 proc. mieszkańców naszego kraju posiadało mobilny dostęp do sieci. Wynik ten jest o prawie 14 punktów procentowych wyższy, niż średnia europejska, która kształtowała się na poziomie 66,7 proc.
Raport UKE dotyczył także telefonii mobilnej. I tak w 2014 r. operatorzy w swoich bazach mieli zarejestrowanych łącznie 57,8 mln kart SIM. Telefonia mobilna była nadal najistotniejszym segmentem polskiego rynku telekomunikacyjnego. W 2013 r. ok. 1,81 mln, a więc o 16,8 proc. więcej niż w roku poprzednim, użytkowników zdecydowało się na przeniesienie swojej usługi do innego operatora.
Podobnie jak w latach ubiegłych, w 2014 r. zmalała zarówno wartość rynku telefonii stacjonarnej jak i liczba jej abonentów. Pomimo spadku w udziałach w dalszym ciągu największym operatorem na rynku, zarówno pod względem abonentów, jak i przychodów, był Orange Polska.
Z raportu UKE wynika także, że w naszym kraju z tzw. usługi wiązanej na rynku telekomunikacyjnym korzystało w 2014 r. około 4,2 mln osób. Najpopularniejszym pakietem w 2014 r. był zestaw: internet stacjonarny + Telewizja - 30 proc. użytkowników wybrało właśnie taką usługę.
Na drugim miejscu uplasowało się połączenie: telefonia stacjonarna + internet stacjonarny + telewizja - wybrało ją 18,8 proc. użytkowników. Trzecim najczęściej wykorzystywanym pakietem był zestaw telefonia mobilna z internetem mobilnym. Ponad 15 proc. użytkowników zakupiło taką usługę. Łącznie z usługi wiązane w 2014 r. przyniosły operatorom ponad 2 mld zł przychodów.