Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

Są umowy na metro, kolej i tramwaje. 14 inwestycji wartych 9 mld zł

5
Podziel się:

Nowe odcinki drugiej linii warszawskiego metra, tunel kolejowy w Łodzi, nowe linie tramwajowe w kilku polskich miastach - między takie inwestycje będą dofinansowane z unijnych pieniędzy. We wtorek podpisane zostały umowy na 14 tego typu projektów. Ich łączna wartość to aż 8,8 mld zł.

Umowy, które podpisano w siedzibie Ministerstwa Rozwoju, opiewają na prawie 9 mld zł
Umowy, które podpisano w siedzibie Ministerstwa Rozwoju, opiewają na prawie 9 mld zł (PAP/Radek Pietruszka)

- Dzisiaj podpisujemy umowy na 8,8 mld zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 4,9 mld zł - powiedział wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. Jak zaznaczył, dajemy kolejny bardzo silny impuls dla naszej gospodarki, bo te inwestycje będą realizowane w całym kraju. Dodał, że w ten sposób realizowana jest Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Jak podkreślił, 10 inwestycji to projekty z zakresu niskoemisyjnego transportu publicznego, obejmujące m.in. budowę dwóch odcinków II linii metra, budowę nowych tras tramwajowych, nowy tabor tramwajowy i autobusowy. Prace realizowane będą w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Bydgoszczy, Gliwicach i Jaworznie.

Ponad 3,5 mld zł na metro

Projekt dotyczący budowy II linii warszawskiego metra obejmuje budowę odcinka wschodniego-północnego (3 stacje wraz z tunelami szlakowymi, wentylatorniami oraz komorami demontażowymi przy budowanych stacjach), budowę odcinka zachodniego (2 stacje wraz z tunelami szlakowymi, wentylatorniami oraz komorą demontażową przy torach odstawczych stacji) i zakup 17 sztuk taboru. Wartość projektu wynosi ponad 3 mld 564 mln zł, a dofinansowanie z UE to prawie 2 mld zł.

Zobacz także: Zobacz też: Przewozy Regionalne mają nowe pociągi

W sumie w ramach tych inwestycji zawarto 35 umów o wartości ponad 13 mld zł, w tym prawie 7 mld zł to dofinansowanie unijne. Jak wyjaśniono, to prawie 68 proc. alokacji środków Programu Infrastruktura i Środowisko na transport miejski.

Jak powiedział wiceminister rozwoju Witold Słowik, w ciągu ostatniego miesiąca udało się podpisać umowy, których wartość przekracza 20 mld zł. Świadczy to, jak zaznaczył, "o znacznym przyspieszeniu kontraktacji programu".

1,75 mld zł dla kolejarzy

Jednym z beneficjentów środków jest PKP PLK. Około 1,75 mld zł przeznaczono bowiem na przedsięwzięcia dotyczące transportu kolejowego w woj. łódzkim i dolnośląskim. Chodzi m.in. o udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T). Projekt dotyczy budowy linii kolejowej w tunelu od stacji Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec.

Jak podkreślił obecny na konferencji minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, rząd koncentruje się również na problemach "Polski oddalonej od centrów". Np. na odcinku linii kolejowej Legnica-Rudna Gwizdanów powstanie przystanek kolejowy.

- Ten rok, jeżeli chodzi o wysokość kontraktowanych środków - także i unijnych, ale przede wszystkim kwot na inwestycje modernizacyjne w zakresie linii kolejowych - będzie rokiem rekordowym"- powiedział Adamczyk.

Jak mówił, wartość tegorocznych umów na modernizację infrastruktury kolejowej przekroczyła już 16 mld zł, ale przygotowywane są kolejne. - Za przyczyną dobrze rozplanowanych inwestycji kolejowych będziemy mogli realizować w sposób niezaburzony te inwestycje w ciągu najbliższych lat. A to przynosi dodatkową wartość dodaną. Przedsiębiorcy w Polsce mają na najbliższe lata zagwarantowany olbrzymi front robót, niespiętrzony w jednym roku, ale rozłożony dobrze na lata - zaznaczył.

Wśród podpisanych we wtorek umów znalazła się również dostawa m.in. specjalistycznego sprzętu i samochodów ratowniczych dla Państwowej Straży Pożarnej. Wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jarosław Zieliński powiedział, że chodzi o doposażenie PSP w sprzęt do prowadzenia akcji ratowniczych, "abyśmy mogli bezpieczniej czuć się na drogach". Wartość projektu wynosi 200 mln zł, z czego 170 mln zł to pieniądze z UE.

autor: Magdalena Jarco

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(5)
WYRÓŻNIONE
OB
7 lat temu
TYLKO METRO PO MOJEMU 6 LINI MOŻE BYĆ WIĘCEJ
OB
7 lat temu
GO DO METRO TO ZGODA A TRAMWAJE NA AUTOBUSY ELEKTRYCZNE I TO JESZCZE DO ROZWAŻENIA
zobol99
7 lat temu
Jak zwykle wszystko dla dużych miast a co z Warmia i MAZURY .Zawsze na końcu .
NAJNOWSZE KOMENTARZE (5)
Ewelin
7 lat temu
Warszawka się bawi. W Grudziądzu z dworca zrobiono sklep Biedronka, normalnych pociągów niema od wielu lat, o kolejowej trakcji elektrycznej planowanej do budowy po 1980 roku przez komunistów zapomniano. Smutne. No ale Warszawka się bawi i ma same pasma sukcesów.
Angelika
7 lat temu
Aż przykro czytać! Wciąż widoczny podział na Polskę A i B. Wschód był i będzie traktowany po macoszemu- brak nowych inwestycji drogowych i w ogóle jakichkolwiek. Po starych drogach nie sposób jeździć (dół przy dole dołem popychany) Nie wiem do czego dążą władze i jaka maja wizje, ale w końcu dojdzie do tego, ze na wschodzie zostaną tylko staruszkowie siedzący na ławeczkach przy rozlatujacych się chalupinach.
zobol99
7 lat temu
Jak zwykle wszystko dla dużych miast a co z Warmia i MAZURY .Zawsze na końcu .
OB
7 lat temu
TYLKO METRO PO MOJEMU 6 LINI MOŻE BYĆ WIĘCEJ
OB
7 lat temu
GO DO METRO TO ZGODA A TRAMWAJE NA AUTOBUSY ELEKTRYCZNE I TO JESZCZE DO ROZWAŻENIA