Pieniądze na realizację strategii mają pochodzić ze środków, którymi dokapitalizowało przewoźnika PKP SA (chodzi o 1 mld zł z prywatyzacji PKP Energetyka), funduszy własnych spółki oraz wsparcia unijnego.
Strategia taborowa na lata 2016-2020 zakłada modernizację 455 wagonów oraz kupno 55 nowych. Dodatkowo przewoźnik kupi 40 lokomotyw - 30 elektrycznych i 10 spalinowo-elektrycznych, a kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 w ramach modernizacji będzie przystosowanych do prędkości 160 km/h.
Jak wyjaśnił Oniszczuk, nowa strategia taborowa ma przyczynić się do jeszcze większego wzrostu liczby pasażerów korzystających z usług PKP Intercity.
- Nowa strategia taborowa to przede wszystkim efekt dynamicznego rozwoju rynku przewozów pasażerskich. Ma ona także służyć zbudowaniu przewagi konkurencyjnej wobec innych przewoźników. Stąd tak duży nacisk kładziemy na odnowę naszego parku taborowego - powiedział Oniszczuk.
Strategia taborowa zakłada także modernizację 15 stacji postojowych, w których wagony spółki są m.in. myte i naprawiane. Część stacji (w Warszawie, Lublinie, Kołobrzegu, Olsztynie czy Szczecinie) zostanie wyposażonych m.in. w całoroczne myjnie z zamkniętym obiegiem wody oraz w urządzenia do podgrzewania rozjazdów w zimie.
W 2015 r. PKP Intercity zakończyło program inwestycji w tabor na kwotę blisko 5,5 mld zł. W ramach projektów kupiono m.in. nowe pociągi, FLIRT3 i PesaDART.
Od stycznia do sierpnia br. PKP Intercity przewiozły 25,6 mln pasażerów. To o ponad 5 mln więcej niż a analogicznym okresie 2015 r., co stanowi wzrost o 26 proc. Spółka prognozuje, że w całym 2016 roku przewiezie ok. 37 mln pasażerów. W całym 2015 r. PKP Intercity przewiozły 31,2 mln pasażerów.
PKP Intercity zanotowały w 2015 r. 1,54 mld zł przychodów przewozowych, czyli o 278 mln zł więcej niż w 2014 r. Przychody rok do roku wzrosły o 22 proc. Spółka w ciągu 12 miesięcy 2015 r. miała przychody rzędu 2,1 mld zł - to o 321 mln zł więcej, niż w 2014 roku kiedy kwota ta wyniosła 1,7 mld zł.
PKP Intercity to spółka akcyjna grupy PKP, obsługująca kolejowe dalekobieżne przewozy pasażerskie.