- Do tej pory korzystaliśmy z usług laboratoriów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pozwala to nam na wykonanie tylko najbardziej potrzebnych badań. To zdecydowanie za mało wobec prowadzonych przez nas inwestycji. Rekordowe prace będą prowadzone na większości tras bez wstrzymywania ruchu kolejowego i z pełną obsługą pasażerów. Dlatego znaczenie pionu jakości znacząco wzrasta. Zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom to monitoring jakości na etapie projektu, budowy i eksploatacji, dlatego zdecydowaliśmy się na uruchomienie centralnego laboratorium - podkreślił Wojciechowski.
Obecnie spółka korzysta z 14 laboratoriów GDDKiA, w tym roku wykonała 2 tys. badań. Jak zaznaczył Wojciechowski, w najbliższym czasie planuje 10-krotny wzrost liczby tych badań.
- Bezpieczeństwo pasażerów jest priorytetem. Zła jakość wykonania lub złe materiały wpływają m.in. na pogorszenie właściwości użytkowych infrastruktury oraz jej trwałość. Dlatego niektóre inwestycje kontrolowane są nawet czterdziestokrotnie - podkreślił członek zarządu PKP PLK odpowiedzialny za jakość i ryzyko operacyjne, Tomasz Kruk.
Centralne Laboratorium Jakości PKP PLK będzie się składać z pięciu wyspecjalizowanych wydziałów podzielonych ze względu na prowadzony rodzaj badań (kruszywa, grunty, masy i diagnostyka nawierzchni, betony oraz diagnostyka kolejowa). Laboratorium będzie wyposażone w specjalny sprzęt przystosowany do badań inwestycji kolejowych.
PKP PLK planuje, że do końca roku zespół ds. jakości zatrudni 75 wykwalifikowanych specjalistów, a plany na przyszły rok to osiągnięcie liczby 130 pracowników, zdolnych pojechać na kontrolę w każdym miejscu w Polsce.
Pracę laboratorium dodatkowo wspomoże 12 specjalistycznych pojazdów - laboratoriów mobilnych - które umożliwią pobranie i zbadanie próbek bezpośrednio w terenie. Pierwsze dwa PKP PLK otrzymają w połowie grudnia, zakup kolejnych 10 jest planowany na przyszły rok.
- Dzięki mobilnym laboratoriom zespoły ds. jakości będą miały możliwość wykonywania badań kontrolnych bezpośrednio na miejscu o każdej porze dnia i nocy. To oznacza wyższą jakość stosowanych materiałów oraz wykonywanych robót. W konsekwencji to także mniejszy koszt i dłuższy czas eksploatacji oraz mniej zamknięć torowych spowodowanych pojawieniem się usterek - zaznaczył Kruk. Jedno laboratorium mobilne będzie w stanie wykonać średnio 41 badań dziennie.
Koszt inwestycji w Centralne Laboratorium Jakości to ok. 10 mln zł, z tego 75 proc. pochodzi z pieniędzy Unii Europejskiej. PKP PLK zarządza infrastrukturą kolejową, czyli m.in. ponad 21,5 tys. km linii kolejowych. Obecnie użytkowanych jest ok. 18 500 km linii.