Za przyjęciem noweli głosowało 442 posłów, przeciw było 5, nikt nie wstrzymał się od głosu.
Głównym celem nowelizacji jest wprowadzenie do systemu prawnego rozwiązań przyspieszających prace związane z przygotowaniem oraz wykonywaniem kolejowych inwestycji infrastrukturalnych.
Przyjęta przez Sejm poprawka dotyczyła skreślenia zapisów pozwalających na wydanie przez nadzór budowlany decyzji o pozwoleniu na użytkowanie linii kolejowej pomimo niespełnienia wymagań ochrony środowiska. Skreślone przepisy stanowiły także, że w przypadku decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej dla linii kolejowej posiadającej co najmniej dwa tory, nadzór budowlany, na wniosek inwestora, mógł wydać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie w odniesieniu do toru lub odcinka linii, na którym zakończono budowę lub przebudowę.
Konieczność zmian w ustawie wynikała także z publikowanych corocznie przez Komisję Europejską tzw. zaleceń związanych z realizacją przez państw członkowskie strategii "Europa 2020". W zaleceniach skierowanych do Polski, KE wskazywała m.in. na potrzebę zwiększenia efektywności realizowanych inwestycji infrastrukturalnych.
Nowela pozwala m.in. zawiesić postępowania dot. pozwoleń na budowę, gdy dotyczą one terenu, na którym planowana jest linia kolejowa. Wprowadzono także uproszczenia związane z przyjmowaniem i aktualizacją wieloletnich planów inwestycyjnych.
"Zarówno doświadczenia wyniesione z perspektywy finansowej UE 2007-2013, jak i potrzeba realizacji Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023, który obejmuje wydatkowanie na kolejowe inwestycje infrastrukturalne kwoty 67,5 mld zł, wiążą się z potrzebą wprowadzania dalszych ułatwień i uproszczeń procesu przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych" - podkreślili autorzy noweli w uzasadnieniu.