Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

Inwestycje zagraniczne w Polsce. Toyota zapowiada ważny projekt

15
Podziel się:

Polska będzie ważnym centrum dla technologii hybrydowych w Europie - zapowiada prezes europejskiego oddziału Toyoty Johan van Zyl. Zwraca jednocześnie uwagę na perspektywy stojące przed wodorem jako źródłem energii.

Inwestycje zagraniczne w Polsce. Toyota zapowiada ważny projekt
(ASSOCIATED PRESS/FOTOLINK)

- Niedawno ogłaszaliśmy, że będziemy produkować dodatkowe technologie hybrydowe w Polsce, czyli przekładnie do tego typu napędów - to kolejny krok w naszym rozwoju. Oczywiście, patrząc na nasze ambicje dotyczące wdrażania tych technologii w Europie, logika będzie podpowiadać, że musimy myśleć o lokalizowaniu kolejnych elementów rozwiązań hybrydowych. Mamy trzy fabryki - jedną w Wielkiej Brytanii i dwie w Polsce, która jako kraj będzie dla nas bardzo ważnym centrum - podkreśla van Zyl.

Odniósł się tym samym do ogłoszonego jesienią ubiegłego roku planu inwestycyjnego w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Chodzi o produkcję nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych, która ruszy w Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu pod koniec 2018 roku oraz o nowe silniki benzynowe, które poszerzą asortyment produkowany w Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach w 2017 i 2019 roku.

W związku z tym, że oba zakłady - poprzez wytwarzanie silników benzynowych - będą realizowały podobny profil produkcji, zostaną one połączone w jedną organizację - informował koncern. Połączenie będzie sfinalizowane z końcem obecnego roku finansowego, tj. 31 marca 2017 roku, a nowa firma przyjmie nazwę Toyota Motor Manufacturing Poland.

Podczas ostatniego Światowego Forum Ekonomicznego w Davos 13 koncernów energetycznych, motoryzacyjnych i przemysłowych powołało "Radę Wodorową". Jej członkowie chcą w ciągu pięciu lat przeznaczyć 10 mld euro na rozwój technologii wodorowej. Wśród sygnatariuszy była również Toyota, która oferuje już na niektórych rynkach samochód z ogniwami wodorowymi.

- Celem powołania rady jest promocja wykorzystania wodoru w skali światowej. Jeśli spojrzymy na zaangażowane w projekt firmy, to dostrzeżemy, że są to jedne z największych koncernów na świecie. Wszystkie wysiłki członków rady mają prowadzić do stworzenia "społeczeństwa wodorowego", ponieważ wiele osób utożsamia cały czas tę technologię tylko z samochodami wodorowymi - nie o to tu chodzi. Wodór może zastąpić inne źródła energii - tłumaczy szef europejskiego oddziału Toyoty. Dodał, że w ostatnich latach można było dostrzec zdecydowane działania wielu instytucji naukowych, które skoncentrowały swoje badania na wodorze, jako źródle energii odnawialnej.

- Oczywiście wierzę, że samochód wodorowy jest najbardziej ekologicznym rodzajem auta - dodał. Jak przekonują członkowie rady, wodór to czysty i bezpieczny nośnik energii, który może być wykorzystywany jako paliwo w motoryzacji lub surowiec w przemyśle, a także może służyć do przechowywania energii na dużą skalę. Można go wytwarzać z użyciem elektryczności pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych oraz z ubogich w węgiel paliw kopalnych, a jego użycie nie powoduje żadnych emisji.

Pod koniec ubiegłego roku japoński koncern ogłosił, że tworzy wewnętrzną firmę, która w przyspieszony i innowacyjny sposób zacznie prace nad samochodami elektrycznymi. Zdaniem van Zyla jest to reakcja na wydarzenia, oraz zapotrzebowanie pewnych rynków. Zwrócił uwagę, że na świecie dynamicznie rozwijają się projekty tzw. megamiast, które tworzą własne regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i emisji spalin.

- Również w Europie dostrzegamy przyspieszenie tego procesu. Dlatego będzie coraz więcej tzw. stref bezemisyjnych, których wprowadzenie wymaga od producentów motoryzacyjnych podjęcia działań ws. oferowanych jednostek napędowych - dodaje van Zyl.

Z Genewy Łukasz Marciniak

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(15)
WYRÓŻNIONE
usex
8 lat temu
Super. Dzięki temu przeskoczymy o 2 dekady do przodu w rewolucji energetycznej. Wodór można robić z wielu komponentów. Kaźda gmina mogłaby się specjalizować w wytwórstwie H2 ze źródeł specyficznych dla niej. H2 to uniezaleznienie od dostaw ropy i gazu w perspektywie 10 lat. To porostu rewolucja energetyczna i czyste powietrze. Zamiast elektryków H2. Trzymam kciuki
ogjs
8 lat temu
Już Wałęsa zrobił drugą Japonię w Polsce. Teraz będzie trzecia.
mmmm
8 lat temu
co to nie wymysla morze mniejsze spalanie przez to będzie
NAJNOWSZE KOMENTARZE (15)
Tomek
8 lat temu
Toyota to obecnie lider jeśli chodzi o innowacyjne technologie w motoryzacji. I co ważne ich pomysły ( hybrydy, samochody napędzane wodorem), wchodzą do użytku a to świadczy o tym, że jeszcze długo będą przodować na rynkach. Dobrze, że u nas również chcą coś robić. Wszyscy zainteresowani na tym zyskają.
mona
8 lat temu
bardzo dobry pomysł. toyota ogólnie przoduje w ciekawych rozwiązaniach. dlatego tak bardzo interesują mnie ich hybrydy. mam umówioną jazdę próbną w salonie toyoty w piasecznie i myślę,że to będzie świetna decyzja by kupić takiego priusa. oprócz oszczędności na paliwie ma świetną wielkość i odpowiada mi stylistycznie.
stefek
8 lat temu
Inwestycja równa się nowym miejscom pracy. Trzeba się cieszyć, że Toyota chce u nas produkować zamiast w innym kraju. Przecież mogliby wybrać inny kraj.
szok
8 lat temu
Japonia u nas już była, czas urządzić Ultrakatopis u żółtków...
ddd
8 lat temu
Już miała być druga JAPONIA za czasów Wałęsy!! już m,ieli inwestować w fabryki w latach 1995-2000 wybreali Słowację ot co