Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

J. Martini: W podatkach potrzebna jest ewolucja, a nie rewolucja. Zamiast ustaw należy zmienić mentalność fiskusa

29
Podziel się:

Trzeba zmienić podejście urzędników do przedsiębiorców. Zamiast nakładania kar często lepszy skutek przyniosłyby porady nt. unikania błędów. Dotyczy to wszystkich spraw, które nie niosą skutków finansowych - przekonuje Jerzy Martini, doradca podatkowy, członek prezydium Rady Podatkowej PKPP Lewiatan.

Każdą pomyłkę podatnika usiłuje się "zmonetyzować", mówi Jerzy Martini
Każdą pomyłkę podatnika usiłuje się "zmonetyzować", mówi Jerzy Martini (ARKADIUSZ ZIOLEK)

Nowe ustawy przydadzą się w przypadku leciwych regulacji dotyczących CIT i PIT, a także ordynacji podatkowej. Prace nad nimi trwają. Nie należy jednak tworzyć od nowa ustawy o VAT. To zajęłoby kilka lat, a przedsiębiorcy ponieśliby wysokie koszty wdrożenia przepisów. I nie wiadomo, czy efekty uzasadniłyby te nakłady - mówi Jerzy Martini, doradca podatkowy, członek prezydium Rady Podatkowej PKPP Lewiatan.

Często pojawiają się opinie, że obowiązujące ustawy podatkowe trzeba "odświeżyć". Rosnący gąszcz przepisów komplikuje przedsiębiorcom rozliczenia. Trudności sprawiają także liczne i czasem sprzeczne interpretacje. Jak ocenia Pan konieczność stworzenia regulacji od nowa?

Jerzy Martini: Ministerstwo Finansów zapowiada, że podejmie prace nad przygotowaniem nowych ustaw dotyczących podatków dochodowych. Dla przykładu, zasady opodatkowania działalności gospodarczej mają być uwzględnione w jednej ustawie, a nie tak jak obecnie w PIT dla osób fizycznych i CIT dla osób prawnych. I to jest ruch w dobrym kierunku. Natomiast najbardziej skomplikowana jest ustawa o VAT, więc nie należy jej pisać od nowa.

Dlaczego Pan tak sądzi?

Ta koncepcja pisania nowych ustaw podatkowych wiąże się z przekonaniem, że dzięki temu regulacje będą proste. Nie wierzę w takie rozwiązanie, siłą rzeczy to bardzo złożona materia. Pewne zapisy można wygładzić, ale to nie sama ustawa jest źródłem kłopotów. Po prostu VAT jest trudny. Jego problemem nie do końca są przepisy, ale raczej ich stosowanie przez organy podatkowe. A to przede wszystkim kwestie kadrowe. Narracja o konieczności pisania nowej ustawy to zwykła demagogia. Mam wrażenie, że jej źródłem są podmioty, które liczą na takie zlecenie. Przedsiębiorcy raczej na tym stracą niż zyskają.

Jednak przedsiębiorcy mają kłopot z istniejącą ustawą? Może jednak dałoby się w tej materii coś zmienić?

Jeżeli spojrzymy, ile problemów niesie interpretacja przepisów dyrektywy o VAT, ile orzeczeń w tej dziedzinie wydaje Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zobaczymy jak krzywe są fundamenty, na których musimy tworzyć nasz system podatkowy. Tych kwestii nie przeskoczymy. To problem całej wspólnoty, a nie tylko Polski. Podatników może natomiast wesprzeć państwo.

Zobacz także: Ofiary ulgi meldunkowej mówią, jak wpadły w pułapkę

W jaki sposób?

Mamy dobry przykład Wielkiej Brytanii, gdzie państwo tworzy jasne instrukcje dla przedsiębiorców i wręcz prowadzi ich za rękę. Widać zatem, że to nie problem przepisów, ale właśnie zarządzania organami skarbowymi. Uważam, że można to robić znacznie lepiej. Sytuacja podatników w Polsce jest niełatwa, a poprawi ją zmiana organizacji pracy skarbówki, a nie regulacje prawne.

Jak wygląda sytuacja w krajach unijnych?

Pamiętajmy, że inne państwa UE też borykają się z VAT-em. W pewnych obszarach nasze przepisy są prostsze, np. w kwestiach dotyczących biurokracji. W Polsce procedur administracyjnych i regulacji jest mniej niż np. we Francji i są też znacznie prostsze. A odchodząc na chwilę od VAT, w USA poziom złożoności systemu podatkowego i obszerność aktów prawnych są znacznie wyższe. Wiele zależy od kultury prawnej, jak we wspomnianej Wielkiej Brytanii, gdzie organy skarbowe są przyjazne podatnikom. Dotyczy to choćby tolerancji błędów, które nie mają skutków finansowych.

Jak w Polsce wyglądają te relacje?

U nas, niestety, jest odwrotnie. Każdą pomyłkę podatnika usiłuje się "zmonetyzować". A one były i będą, są także wpisane w tak trudny podatek. Jeżeli już, to reforma powinna polegać na zmianie metody działania i zachowania urzędników skarbowych. Nie chodzi o to, by skarbówka była nastawiona na maksymalną eksploatację podatników i wręcz zastawianie na nich pułapek. Pracownicy urzędów skarbowych wiedzą, gdzie są słabe punkty i wchodzą w wybrane grupy podatników, towarów czy transakcji. To powinno się zmienić. Należy łapać oszustów, ale jednocześnie nie gnębić przedsiębiorców działających uczciwie.

Generalnie nie powinno się karać za błędy, które nie uszczuplają dochodów fiskusa. A jeśli już, to adekwatnie do wagi czynu. Z tym też mamy poważny problem, bo przy trudnych i kontrowersyjnych kwestiach podatkowych fiskus wyciąga nieproporcjonalnie duże konsekwencje wobec podatnika. Brakuje zdroworozsądkowej zasady, jeśli państwo nie traci w wyniku pomyłek przedsiębiorców, to należy dać im żyć.

Może pomogłoby np. stworzenie megaustawy łączącej wszystkie daniny?

Nie da się połączyć wszystkich ustaw w jedną. Każda danina ma odmienną konstrukcję. Jedynie podatki dochodowe od osób fizycznych i prawnych są podobne i tu możliwa jest unifikacja. Jednak próba wrzucenia ich do jednego worka wraz z akcyzą i VAT-em byłaby koszmarem.

A poza VAT-em, czy jakieś inne regulacje należy zmienić?

Mocno zestarzały się ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i od osób prawnych. Wiekowa jest też ordynacja podatkowa. W obu przypadkach trwają prace nad nowymi wersjami. Do zmiany nadaje się też ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, w szczególności od nieruchomości. Jej zasadniczym grzechem jest odwołanie się do całkowicie odmiennego prawa budowlanego. Na tym tle dochodzi do wielu problemów i sporów wśród podatników. Co więcej, każda gmina może mieć inny wzór formularza podatkowego. To bezsens. Taki dokument powinien być ujednolicony.

Gdyby jednak doszło do tworzenia nowego prawa od podstaw? Jak długo by to trwało?

Jeżeli ktoś uznałby, że takie rozwiązanie ma sens, prace musiałyby być rozłożone na wiele lat. Jak wiadomo, przepisy można tworzyć albo szybko albo dobrze. Trzeba uwzględnić długi czas na konsultacje i taki okres vacatio legis, by podatnicy zdążyli się przystosować. Sądzę, że potrzebne by było przynajmniej pięć lat.

Dodatkowo przedsiębiorcy ponieśliby poważne koszty wdrożenia stworzonych od podstaw regulacji. Nie wiadomo, czy te nakłady zostałyby zrównoważone benefitem w postaci faktycznie lepszych przepisów. Problemem przy takiej rewolucji byłoby też zgranie tych ustaw ze sobą. Byłaby to operacja na żywym organizmie. Z pełnym przekonaniem zniechęcałbym do takiego rozwiązania. Mogłoby to zachwiać stabilnością biznesu już przystosowanego do istniejącego otoczenia prawnego. Zmian należy dokonywać ewolucyjnie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez * dziejesie.wp.pl*

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
MondayNews
KOMENTARZE
(29)
WYRÓŻNIONE
Niezrzeszona
6 lat temu
Jak urzędnicy mają mieć inną mentalność, jeśli i nadzorujący i prawodawcy mają mentalność goniących za żarówką, podlegli im urzędnicy chcą się wykazać i naśladują szefów oraz rządzących. Jakieś półtora miesiąca temu przeczytałam, że min. finansów chce wprowadzić ułatwienia dla podatników VAT, chodziło o jakiś rodzaj klasyfikacji i czy wprowadziło?. Jak znam życie to nie. A kilkanaście lat temu i wcześniej było bardzo mądre rozwiązanie. Było to SWWiKU, czyli systematyczny wykaz wyrobów i klasyfikacja usług. Szukało się danego wyrobu lub usługi, do których było przyporządkowane o ile pamiętam było to KRŚT lub KRRŚT. W wykazie stawek VAT szukało się właśnie wg. KRRŚT i komu to wadziło, chyba posłom i urzędnikom z mentalnością pogoni za żarówką. Jedni i drudzy nie pamiętają też o prawdzie, że jeśli nie będzie podatników, to nie będzie ich. Nie gryzie się ręki, która karmi, lecz pod tym względem są mentalnie w bantustanie.
pp
6 lat temu
ciekawe co zrobią jak ludzie przeniosą swoje firmy w inne miejsce niż POlska lub je pozamykają wówczas sami nieudacznicy podatkowi z urzędów będą zakładać firmy i na siebie donosić! Oby tak się stało życzę wszystkim obywatelom.
Jan
6 lat temu
Ustawy ? Jakie ustawy ? Wedlug Morawieckiego i spolki kazdy podatnik to kryminalista i trzeba go schwytac ! Takie wytyczne dal swoim chlopcom z KAS !
NAJNOWSZE KOMENTARZE (29)
Fiskus Dobra ...
6 lat temu
KAS = Karna Akwizycja Skarbowa
Perun
6 lat temu
Najgorsze są zmiany - ewolucyjne, rewolucyjne - nieważne, Polak jak większość Słowian potrafi się przystosować, jesteśmy inteligentni i elastyczni, ale ciągłe zmiany są nie do wytrzymania, nawet urzędnicy za nimi nie nadążają, to jest działanie celowe na utrudnianie nam życia, żeby nie było przyjemne. Najgorzej było za Modzelewskiego gdy majstrował przy VAT, teraz mędrkuje i krytykuje (także te, które kiedyś sam wdrażał), taka ich mentalność - namieszać i okraść
Raja
6 lat temu
Według urzędników skarbowych, każdy obywatel jest przestępcą, z tym, że niektórzy jeszcze nie zostali "złapani". Dopóki nie wyrzucimy z tej pracy wszystkich, co do jednego, dopóty nic się nie zmieni. Zatrudniane nowe, chętne do pomocy dziewczyny są prześladowane i niszczone przez stare wygi.
last chance
6 lat temu
Nadszedł już czas na żółte kamizelki w Polin, bo inaczej żaden rząd nic nie zrozumie tylko będą skubać ile mogą! DOŚĆ.
Jacek K.
6 lat temu
Podatki, podatki, podatki... Gorąco polecam książkę "O wyswobodzeniu włościan na Litwie" (Berlin 1863, - po polsku, dostępna na FBC, stron 56). Bardzo otwiera oczy i pokazuje, jakimi metodami nas łupią (jedną ręką dając, a drugą zabierając). Od wielu, wielu lat. A przy okazji nieco prawdziwej historii.
...
Następna strona