Polska jest jednym z czołowych producentów łodzi żaglowych i motorowych o długości do 9,5 m. Rocznie produkowanych jest w naszym kraju ponad 20 tys. tego typu jednostek pływających.
Eksportowane są głównie do Niemiec, Francji oraz Szwecji. Słyniemy także z produkcji większych łodzi i luksusowych katamaranów. Koszt produkcji luksusowych jachtów w Polsce jest nawet o 20 procent niższy niż na Zachodzie. Polskie jachty są zatem konkurencyjne cenowo, choć i tak ich ceny sięgają kilku - kilkunastu milionów euro.
Jedną z największych na Pomorzu stoczni jest stocznia Galeon ze Straszyna koło Gdańska. Firma produkuje łodzie motorowe do 20 metrów, których ceny dochodzą nawet do 3 milionów euro. - _ W Polsce nasze łodzie kupują głównie właściciele małych i średnich przedsiębiorstw _ – wyjaśnia Maciej Samet z Galeona. - _ Głównym kierunkiem ekspansji jest jednak zagranica, gdzie idzie ok. 95 proc. naszej produkcji. Do kraju trafia jedynie 5 proc. _ – dodaje.
W produkcji luksusowych żaglówek specjalizuje się mazurska firma Delphia Yachts z siedzibą w Olecku. - _ Obecnie oferujemy 10 jednostek. Jeden jacht spacerowy – Nautike 1000, dwa jachty z linii Phila oraz siedem Delphi. Model Delphia 29 otwiera linię cruiser. Jachty z tej linii przeznaczone są głównie dla armatorów prywatnych, choć większość z nich posiada również wersje czarterowe _ – wyjaśnia Maciej Kot z Delphia Yachts.
Ich ceny w wersji podstawowej zaczynają się od 60 tysięcy euro i dochodzą do ok. 200 tysięcy euro. - _ Jednak największe jednostki, jak Delphia 47, czy Delphia 46, która niedługo wejdzie do sprzedaży, kosztować mogą nawet 300-400 tysięcy euro. Wszystko zależy od techniki wykonania kadłuba, rodzaju osprzętu i wyposażenia wnętrza _ – tłumaczy Maciej Kot.