- Chcemy unowocześnić Polskę, chcemy unowocześnić polską gospodarkę. Nasze działania służą temu, żeby nasza gospodarka rozwijała się zdecydowanie dynamiczniej, zwłaszcza w tych obszarach, w których mamy największy potencjał intelektualny i kreatywny - mówił minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin podczas uroczystości ogłoszenia laureatów konkursu.
Minister zaznaczył też, że sektor gier wideo jest jednym z najbardziej rozwojowych obszarów. Zapowiedział, że w styczniu 2017 ruszy kampania społeczna, mająca na celu promowanie kodowania i programowania.
Na środowym spotkaniu ogłoszono, że w ramach programu sektorowego GameINN dofinansowanie (w sumie 116 mln zł) otrzymuje 38 projektów z branży gier wideo. Konkurs realizowany jest w ramach Programu Inteligentny Rozwój.
Ambitny CD Projekt
Najwięcej dofinansowanych projektów zgłosiła firma CD Projekt, znana z serii gier o wiedźminie. Otrzyma ona środki na cztery projekty, w tym m.in. 9,9 mln zł na prace nad technologią "City Creation", służącą do stworzenia miasta w wielkiej skali, w którym gra toczy się w czasie rzeczywistym.
Dofinansowanie dla dwóch projektów otrzyma firma The Farm51 Group. Na przeprowadzenie prac badawczych związanych m.in. z hiperrealistyczną balistyką pocisków i pancerzy przeznaczy ona 2,3 mln zł. Kolejne 3,7 mln zł ma wspomóc skonstruowanie nowych - i rozbudowę istniejących już technik służących do tworzenia fotorealistycznej grafiki 3D.
Pieniądze na sztuczną inteligencję
Program GAMEINN został stworzony z inicjatywy Porozumienia Polskie Gry, w którego skład weszły trzy firmy produkujące gry wideo. Środki z niego mają posłużyć na opracowanie i rozwój technologii związanych z grami wideo, w tym: na budowę nowoczesnych silników grafiki, mapowanie rzeczywistych obrazów, modelowanie 3D na potrzeby światów wirtualnych czy wykorzystanie w grach sztucznej inteligencji.
Firmy, które otrzymały dofinansowania w ramach projektu GAMEINN, ogłoszono podczas rozdania nagród Game Jam Awards 2016, które odbyło się w środę 14 grudnia w Warszawskiej Szkole Filmowej. Program sektorowy GAMEINN będzie finansowany ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.
opracował Tomasz Sąsiada