Wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego wziął udział w uroczystościach jubileuszu 70-lecia tradycji akademickich Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Uczestniczącym w wydarzeniu rektorom wszystkich szczecińskich uczelni wyższych przedstawił zasady planowanej reformy szkolnictwa.
- Rząd przyjął bardzo śmiały, wręcz wizjonerski, plan przebudowy polskiej gospodarki, pchnięcia jej na tory innowacyjności i inteligentnego przemysłu. Warunkiem powodzenia strategii odpowiedzialnego rozwoju jest równoległy rozwój polskiej nauki i uczelni - powiedział minister.
Trzeba zróżnicować podejście do uczelni
Dodał, że potrzebne jest większe zróżnicowanie misji polskich uczelni. - Inna jest misja uczelni, która współpracuje z gospodarką, inna jest misja uczelni zawodowej, a jeszcze inna największych ośrodków akademickich, które powinny skupiać się na pracy badawcze - wyjaśnił wicepremier.
Jak zaznaczył Gowin, reforma szkolnictwa wyższego "rozpocznie się od procesu wyłaniania poszczególnych uczelni badawczych". - Wraz z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ogłosiłem konkurs na zintegrowany rozwój uczelni. Przeznaczamy na to miliard złoytch, ale ta kwota może zostać zwiększona w zależności od tego, jak twórcze będą wnioski. Pieniądze te mają służyć temu, aby każda z uczelni rozwijała swoje najmocniejsze strony, żeby na nowo dokonała namysłu nad tym, jakie są jej priorytety, jaka jest misja - dodał.
Szef resortu nauki podkreślił, że jedną z kluczowych reform będzie zmiana zasad ewaluacji. - Wprowadzimy szerszą, pięciostopniową skalę kategorii. Jej podmiotem nie będą wydziały ani inne jednostki administracyjne, tylko cała uczelnia. Ewaluacja będzie dokonywana na podstawie nowego podziału na dyscypliny, których będzie 40. Z kategorią danej dyscypliny będą połączone uprawnienia do przyznawania habilitacji i doktoratów - opisał.
Stopień doktora po nowemu
Przypomniał, że jego resort planuje zapisać w ustawie trzy ścieżki dojścia do stopnia doktora: szkoły doktorskie, doktorat z wolnej stopy oraz doktorancki grant promotorski. - Pierwsza z nich zastąpi dzisiejsze studia doktoranckie i na ich miejsce powstaną interdyscyplinarne szkoły doktorskie. Drugą ścieżką będzie ścieżka eksternistyczna. Trzecia zaś to ścieżka dla wybitnych doktorantów i ich promotorów - będzie to konkurs zrealizowany przez Narodowe Centrum Nauki na grant promotorski - wyjaśnił Gowin.
Zaznaczył przy tym, że wszystkie zmiany będą rozpisane na wiele lat. - Zakładam, że ustawa wejdzie w życie 1 października 2018 r. Nowe zasady ewaluacji i nowe zasady nadawania stopni naukowych wejdą w życie od 2021 r. Cały proces reform zakończy się w połowie przyszłej dekady, kiedy zakończy się proces wyłaniania grupy uczelni badawczych - powiedział. Jednocześnie Gowin przypomniał, że założenia nowej ustawy o szkolnictwie wyższym, tzw. Ustawy 2.0, zostaną przedstawione we wrześniu w Krakowie podczas Narodowego Kongresu Nauki.
W piątek wicepremier był też gościem w Policach. W tamtejszych zakładach należących do Grupy Azoty ma powstać instalacja do produkcji propylenu.
- To jest największa tego typu inwestycja w Polsce i to jest jeden z kluczowych elementów i warunków Planu Odpowiedzialnego Rozwoju, tego wielkiego planu premiera Morawieckiego i całego rządu - chwalił się dziennikarzom Gowin.
- Chcemy pchnąć polską gospodarkę na tory innowacyjności, na tory inteligentnego przemysłu i z tego punktu widzenia przedsięwzięcie tutaj w Policach, powodzenie tego przedsięwzięcia, zaangażowanie się także w nie innych spółek, dużych spółek z udziałem Skarbu Państwa to jest element niezbędny - mówił wicepremier.