Trwa drugi etap tego przetargu, są wydane cztery pozwolenia na realizację tej inwestycji, brakuje jeszcze jednego - poinformował na konferencji prasowej zastępca dyrektora regionu centralnego PKP Polskich Linii Kolejowych SA Krzysztof Pietras.
Międzynarodowa trasa kolejowa E75 Rail Baltica jest częścią pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego z Berlina do Helsinek przez Warszawę, Kowno, Rygę i Tallin. - To jedyne połączenie kolejowe łączące kraje nadbałtyckie z Polską - mówił Pietras. Od Warszawy linia ta biegnie przez Białystok, Ełk, Suwałki do granicy z Litwą w Trakiszkach. W Polsce to łącznie 341 km.
Zbliża się do końca modernizacja odcinka Rail Batlica Warszawa Rembertów-Sadowne - poinformował Krzysztof Pietras. Trwają przygotowania do modernizacji kolejnego odcinka Sadowne-Czyżew (35 km). Gotowa jest dokumentacja dla tej inwestycji, brakuje jednego pozwolenia na budowę (ma być w grudniu), w grudniu ma być także rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę tej przebudowy. Pietras poinformował, że wierzy w to, że "do marca, kwietnia" 2017 r. uda się podpisać umowę z wykonawcą tej inwestycji i zaczną się prace w terenie.
Kolejny planowany odcinek do przebudowy to Czyżew-Białystok (71 km). We wrześniu 2016 r. podpisano umowę na projekt tego odcinka, trwają prace, projekt ma być gotowy w połowie 2018 r. PLK planuje w 2018 r. wyłonić wykonawcę tej inwestycji tak, by przebudowa zaczęła się w drugiej połowie 2018 r. - poinformował Krzysztof Pietras.
Podkreślił, że głównym efektem modernizacji ma być znaczne skrócenie czasu przejazdu pociągów na trasie Warszawa-Białystok (z obecnych dwóch i pół godziny do 90 minut), bo pociągi pasażerskie będą mogły po zmodernizowanych torach jeździć z prędkością 160 km/h, a towarowe 120 km/h. Ma być też bezpieczniej, będą bowiem przebudowane wszystkie przejazdy, skrzyżowania.
Zanim zaczną się prace na Rail Baltica, muszą być zmodernizowane tzw. linie zapasowe, które przejmą ruch na czas głównych modernizacji. Chodzi o linie w woj. mazowieckim i podlaskim Ostrołęka-Śniadowo-Łapy (88 km), Białystok-Czeremcha (75 km z wyłączeniem stacji Bielsk Podlaski) i Czeremcha-Siedlce (90 km). Łącznie te modernizacje w obu województwach mają kosztować 185 mln zł (w Podlaskiem) i 65 mln zł na fragmentach mazowieckich. Pieniądze pochodzą z UE z programu CEF (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę).
Prace na odcinku Sadowne-Czyżew mają kosztować ok. 1 mld zł (z czego 80 proc. z CEF), a na odcinku Czyżew-Białystok ok. 1,3 mld zł (z CEF pochodzi 85 proc.) Trwają starania o pieniądze na północny odcinek Rail Batlica od Białegostoku do granicy z Litwą. Wniosek ma być składany do trzeciego naboru w CEF. Plan zakłada, by ten odcinek był zrealizowany do 2023 r.
PKP PLK z CEF otrzymało łącznie 13 mld zł na 17 projektów kolejowych w całej Polsce. Ma to pozwolić zmodernizować łącznie ok. 1,1 tys. km linii kolejowych w 10 województwach.