Twórcy aplikacji JustDrive oskarżają Orlen o złamanie umowy o współpracy. Spółka odpowiada, że "model funkcjonowania produktu był inny od uzgodnionego pomiędzy stronami". Aplikacja do płacenia za paliwo za pomocą kodu QR przestała działać na drugi dzień po jej uruchomieniu.
Aktualizacja 19:58
"PKN Orlen, naruszając warunki umowne, bez podania sprecyzowanej przyczyny, 2 lutego o godzinie 17:15 odłączył dostęp do swojej infrastruktury, uprzedzając o tym w krótkim e-mailu zaledwie kwadrans przed" - napisali w oświadczeniu na Facebooku twórcy aplikacji.
JustDrive miała "zrewolucjonizować tankowanie samochodu" poprzez umożliwienie płatności za paliwo bez odchodzenia od dystrybutora, za pomocą kodu QR.
Wideo: *bankowość w kieszeni. Polacy coraz więcej operacji wykonują na smartfonie *
Kierowcy mogli też liczyć na rabaty - 5 gr na litrze na start oraz za polecenie nowego klienta. Osoba, która otrzymała kod polecający, mogła dostać nawet na 50 gr zniżki. JustDrive była dostępna tylko na stacjach Orlenu.
Na oświadczenie JustDrive odpowiedział Orlen. Spółka wyjaśnia, że podjęła decyzję o wypowiedzeniu umowy o współpracy w związku sytuacją, w której "udostępniony klientom model funkcjonowania produktu był inny od uzgodnionego pomiędzy stronami".
Orlen zapewnia też, że "w każdym momencie współpracy działał i nadal działa zgodnie z postanowieniami umownymi i obowiązującymi przepisami prawa, a także dobrymi praktykami rynkowymi".
Aplikacja została uruchomiona 1 lutego, ale już następnego dnia przestała działać. Początkowo wydawało się, że jest to związane z awarią informatyczną, jaka w tamtym czasie dotknęła Orlen, ale mimo jej usunięcia, aplikacja nadal nie działała.
Krakowska firma Itmagination, operator JustDrive, dała do zrozumienia, że wina leży po stronie Orlenu, ale nie informowała o szczegółach. Po dwóch tygodniach zdecydowała się opisać obszernie całą sytuację.
"Przez dwa tygodnie rozmów nie otrzymaliśmy od PKN Orlen odpowiedzi, które parametry naszej obecnej umowy są niezgodne z interesem partnera. Na dotychczasowych spotkaniach mediacyjnych nie dostaliśmy ani precyzyjnych odpowiedzi, ani żadnej propozycji rozwiązania sytuacji, która pozwoliłaby nam przywrócić usługi dla kierowców" - napisał zespół Just Drive.
Zupełni inaczej sytuację przedstawia Orlen, który pisze, że od dnia udostępnienia aplikacji klientom podjął rozmowy z Itmagination, "aby wypracować takie warunki współpracy, które pozwoliłyby na funkcjonowanie aplikacji Just Drive zgodnie z deklarowanym przez tą firmę i uzgodnionym z PKN Orlen scenariuszem biznesowym".
"Wszystkie podjęte próby znalezienia porozumienia okazały się nieskuteczne. W związku z powyższym PKN Orlen podjął decyzję o wstrzymaniu dalszych rozmów" - czytamy w oświadczeniu spółki.
Twórcy aplikacji zapowiadają, że nie składają broni. "Mamy nadzieję, że niebawem będziemy mogli cieszyć się aplikacją w nowej odsłonie. O wszystkich zmianach poinformujemy na bieżąco" - napisali w odpowiedzi na jeden z komentarzy pod oświadczeniem na Facebooku.