Reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior sugerowały, że te środki spożywcze posiadają właściwości lecznicze. Tak uznał UOKiK po półtorarocznym dochodzeniu i nałożył na polską firmę Aflofarm karę w wysokości 26 mln zł.
Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były emitowane w telewizji i w internecie w 2015 i 2016 roku.
"Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością" - pisze UOKiK. Zdaniem urzędu, suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior "były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze".
- Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK-u, który zakwestionował reklamę RenoPurenu, ani tym bardziej z orzeczoną nieproporcjonalną i rażąco wysoką karą - stwierdził Jacek Furman, prezes Aflofarmu w komentarzu przesłanym money.pl mailem. - Odwołaliśmy się od decyzji i sprawa zostanie rozstrzygnięta na drodze sądowej - dodał.
W błąd konsumentów - zdaniem UOKiK-u - miała wprowadzać nie tylko fabuła, ale także scenografia oraz scenariusz reklam. Jak przypomina urząd, w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety, a także sugerowano, że bohaterka jest lekarzem.
Za nieuprawnione w przypadku suplementu diety uznano także hasła sugerujące lecznicze właściwości RenoPurenu: "Nie odwołujemy wizyt? - Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren". W reklamie pojawiały się też napisy "oczyszcza zatoki", "podnosi odporność" i "zdrowe zatoki na długo".
Aby sprawdzić, jak reklamy były odbierane przez konsumentów, UOKiK zlecił firmie TNS przeprowadzenie badania odbioru reklam RenoPurenu. Wyniki potwierdziły zarzuty stawiane Aflofarmowi.
Jak pisze UOKiK, "znaczna część badanych konsumentów myśli, że produkty te mają właściwości lecznicze". - Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością, nie leczą - podkreśla Marek Niechciał, prezes UOKiK.
- Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu - zwraca uwagę Niechciał. - Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza - dodaje prezes UOKiK.
UOKiK zdecydował się na nałożenie bardzo wysokiej kary na producenta RenoPurenu. Kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła 25 809 824 zł, a spółka musiała zmienić zakwestionowane przez UOKiK reklamy.
Dodatkowo, Aflofarm Farmacja Polska została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Pojawią się w telewizji Polsat, TVP 1 na YouTube, gdy decyzja będzie prawomocna.
W toku pozostaje jeszcze postępowanie, które UOKiK prowadzi przeciwko Aflofarmowi w sprawie suplementu diety Magmisie.
Wiadomość o olbrzymiej karze dla Aflofarmu przyszła w wyjątkowo niefortunnym dla polskiej spółki momencie. Decyzja UOKiK-u została ogłoszona nazajutrz po przyznaniu prezesowi Aflofarmu, Jackowi Furmanowi Nagrody Specjalnej w konkursie EY Przedsiębiorca Roku.
Aflofarm Farmacja Polska produkuje leki na receptę i bez, wyroby medyczne, suplementy diety oraz kosmetyki. Jest liderem w Polsce w sektorze leków bez recepty, a od kilku lat jest największym reklamodawcą w Polsce.