Dziś upływa ostateczny termin,w którym Qatar Investment Authority ma dać odpowiedź, czy zaangażuje się w projekt przejęcia praw do zakupu majątku stoczni Gdynia i Szczecin.
Rządowa agencja z Kataru ma przejąć projekt prywatyzacji zakładów po dotychczasowym inwestorze funduszu Stichting Particulier Fonds Greenrights.
Rzecznik resortu skarbu Maciej Wewiór mówi, że w poniedziałek ministerstwo poinformuje Komisję Europejską, czy QIA zdecydował się przystąpić do projektu.
_ - Jeśli dzisiaj katarski inwestor nie podejmie pozytywnej decyzji w sprawie stoczni, zwrócimy się do Komisji Europejskiej o powtórzenie procedury przetargowej sprzedaży majątku zakładów _ - powiedział Wewiór.
Na pytanie, czy jeśli transakcja nie zostanie sfinalizowana, to minister skarbuAleksander Gradpoda się do dymisji, rzecznik odpowiedział: _ Szef resortu skarbu jest do dyspozycji premiera _.
PremierDonald Tuskzapewniał w piątek, że katarski partner wciąż jest zainteresowany majątkiem stoczni w Gdyni i Szczecinie. _ _
_ - Ze strony partnera katarskiego zainteresowanie jest na tyle intensywne, że ciągle trwają rozmowy nad możliwością finalnego zakupu składowych stoczni w Gdyni i Szczecinie - ze względu na bardzo realną szansę strategicznej współpracy inwestycyjnej miedzy Polską a Katarem. Gdyby nie było tego kontekstu, to niewykluczone, że zainteresowanie polskimi stoczniami w przypadku Kataru byłoby takie jak innych potencjalnych partnerów, czyli żadne _ - ocenił szef rządu.
Zdaniem Grada rząd i resort skarbu zrobił wszystko co było możliwe w sprawie stoczni. Dotychczasowy inwestor stoczni fundusz Stichting Particulier Fonds Greenrights nie wpłacił w wyznaczonym terminie pieniędzy za majątek zakładów.
Minister dodał, że jest to _ problem czysto finansowy, gospodarczy inwestora _, spowodowany trudną sytuacją w przemyśle stoczniowym; inwestor zastanawia się, czy kapitał który zaangażuje w stocznie, zwróci się w ciągu najbliższych 10-15 lat.
Minister skarbu zapowiedział, że jeżeli projekt nie zostanie sfinalizowany, to zostanie wszczęta procedura utraty wadium przez dotychczasowego inwestora (8 mln euro), kar umownych i dodatkowego odszkodowania, a także przeprowadzony ponowny przetarg na zakup stoczni.
| GRAD: STOCZNIE W KŁOPOTACH NA CAŁYM ŚWIECIE |
| --- |
| Z problemami finansowymi - jak mówi minister Grad - borykają się m.in. duńska stocznia Odense Steel Shipyard oraz litewska Lithuania Baltija Shipyard, które mają być wystawione na sprzedaż. Jego zdaniem, zwiększona konkurencja na rynku stoczniowym wynika ze wzrostu wydajności stoczni w krajach o taniej sile roboczej na Dalekim Wschodzie, w szczególności w Chinach. Przypomniał, że również niemieckie stocznie Wadan Yards ogłosiły bankructwo, ponieważ od lutego 2008 r. nie otrzymały nowych zamówień. |
Prywatyzacyjne raporty i analizy w Money.pl | |
---|---|
*Jest drugie dno sprawy sprzedaży stoczni? * Pieniądze za stocznie w Gdyni i Szczecinie nie wpłynęły, bo umowa z Katarczykami może mieć drugie dno. I nie chodzi tu o list związkowców, który miał zniechęcić inwestora, czy też o kryzys w branży stoczniowej, ale o ewentualny udział Katarczyków w prywatyzacji polskiej energetyki. | |
*Megaprywatyzacja. Kto kupi KGHM? * Jeśli Skarb Państwa pozbędzie się swoich pakietów spółek z GPW zyska na tym 17,5 mld złotych. O realizację planów będzie jednak ciężko. | |
*Wielki prywatyzator Buzek. Grad go nie przebije * Najwięcej prywatyzował rząd Jerzego Buzka. W latach 1999-2000 pozyskan |