Prezes KGHM chce, by zarządzana przez niego firma szukała możliwości sprzedaży nie tylko miedzi, ale i usług na chińskim rynku. Spółka szuka nowych możliwości na pozyskiwanie przychodów.
- KGHM tradycyjnie jest zainteresowany rozwojem współpracy polsko-chińskiej, choćby z samego faktu, że rynek chiński jest jednym z najważniejszych naszych rynków. Nasz partner biznesowy - spółka Minmetals generuje znaczącą ilość przychodów - powiedział PAP Radosław Domagalski-Łabędzki, prezes KGHM podczas polsko-chińskiego Forum Pasa i Szlaku ds. współpracy infrastrukturalnej.
Dodał, że każde takie spotkanie umożliwia nawiązania nowych relacji, a KGHM szuka nowych możliwości biznesowych. - Niedawno byłem w Chinach - stwarzają się takie możliwości - podkreślił.
- To dla nas bardzo ważny rynek i być może będziemy szukać możliwości sprzedaży tam naszych usług. Mamy tyle doświadczeń, które możemy zaoferować chińskim partnerom - mówił.
Wyjaśnił, że spółki zależne KGHM mają know-how w zakresie tzw. ciągu technologicznego, "czyli budowy chodników, budowy tuneli i generalnie infrastruktury". Jak podkreślił, na tego typu usługi jest duży popyt w Chinach.
Połowa polskiego eksportu do Chin
Przypomniał, że KGHM jest liderem, jeśli chodzi o współpracę z Chinami. - Generujemy połowę polskiego eksportu do Chin. Możliwości biznesowych mamy zatem dużo - ocenił.
W maju br. w Pekinie spółka córka KGHM - Przedsiębiorstwo Budowy Kopalń PeBeKa - podpisała list intencyjny z chińską firmą Metallurgical Corporation of China Ltd MCC. List podpisano przy okazji wizyty w Chinach rządowej delegacji z premier Beatą Szydło na czele.
W czerwcu KGHM Polska Miedź i China Minmetals Corporation podpisały umowę na sprzedaż katod miedzianych w latach 2017-2021. Wartość umowy może sięgnąć nawet 3 mld dol.
PeBeKa w latach 1993-1995 zrealizowała na terenie Chin duży kontrakt tunelowy. Wspólnie z francuskim koncernem Bouygues, spółka wybudowała wówczas tunel drogowy Cheung Ching, złożony z dwóch równoległych rur, prowadzących na nowe lotnisko w Hongkongu, których przekrój 135 m kw. umożliwiał wykonanie w każdej z nich trzypasmowej autostrady.
Tunele drążone były w twardych granitowych skałach z wykorzystaniem górotworu jako elementu nośnego konstrukcji tunelu. Celem inwestycji było usprawnienie układu komunikacyjnego wyspy Tsing Yi i przygotowanie do połączenia jej z siecią dróg lądowych.
KGHM przedstawia rozwiązania