Do ogłoszenia liczby i zasięgu terytorialnego możliwych do uzyskania koncesji na zarządzanie liniami kolejowymi i wykonywanie przewozów kolejowych osób i rzeczy zobowiązała ministra transportu ustawa o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, która weszła w życie pod koniec października ubiegłego roku.
Po dwa wnioski o koncesję na przewóz na terenie Polski artykułów chemicznych płynnych oraz paliw płynnych w wagonach cysternach złożyły: Sped-Kol Blachownia Sp. z o.o. oraz Polski Koncern Naftowy Orlen, a o umożliwienie przewozu
artykułów chemicznych - z wyjątkiem paliw płynnych - stara się Przedsiębiorstwo Spedycyjne Sp. z o.o.
Wniosek o koncesję na przewóz samochodów ciężarowych, ciągników i naczep samochodowych, kontenerów oraz nadwozi wymiennych, na terenie Polski i tranzytowych złożyło Towarzystwo Transportu Kombinowanego Polkombi SA.
Kolej Bałtycka SA złożyła wniosek o koncesję na międzynarodowe przewozy rudy żelaza i innych surowców hutniczych - z portów morskich Szczecin-Świnoujście do
Eisenhuttanstadt w Niemczech oraz wyrobów hutniczych w drodze powrotnej przez kolejowe przejścia graniczne: Szczecin Gumieńce-Grambow, Szczecin Gumieńce-Tantow, Kostrzyń-Kietz, Kunowice-Frankfurt.
O koncesję na przewóz osób w województwach: śląskim, małopolskim i opolskim stara się Kopalnia Piasku Maczki Bór Sp. z o.o., a NS Polska Sp. z o.o. - na przewozy osób w województwach: zachodniopomorskim, łódzkim, wielkopolskim, śląskim, małopolskim, mazowieckim, kujawsko-pomorskim, dolnośląskim oraz pomorskim.
Natomiast regionalnymi przewozami osób w województwach: dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, opolskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, śląskim, świętokrzyskim,
warmińsko-mazurskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim chce zająć się Connex Polska Sp. z o.o.
Minister transportu podpisał już koncesje na przewozy osób dla PKP Szybka Kolej Miejska, PKP Warszawska Kolej Dojazdowa oraz na przewóz osób i rzeczy dla PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Decyzje o przyznaniu koncesji mają zostać podjęte do 15 września 2001 roku. Będą one udzielane na okres od 10 do 50 lat. Na wniosek przedsiębiorcy, koncesja może być udzielona na czas krótszy, lecz nie krótszy niż 2 lata.
Ponadto, 10 firm, które wcześniej otrzymały koncesje na przewóz osób, rzeczy i zarządzanie liniami (w tym PKP SA) złożyło wnioski o ich zmianę, zgodnie z ustawą o komercjalizacji PKP.
Koncesje na przewozy przyznawane były już w latach 1998-1999. Koncesje na wykonywanie przewozów towarowych uzyskały wtedy 23 firmy, w tym PKP, DEC, przedsiębiorstwa związane m.in. z kopalniami (nazywane kolejami piaskowymi) oraz firmy prywatne. Pięć z nich uzyskało koncesje na przewóz towarów oraz zarządzanie liniami kolejowymi, a PKP, dodatkowo - na przewozy pasażerskie.
W przypadku sześciu firm resort transportu zdecydował o wygaśnięciu koncesji na przewozy towarowe.
Koncesje, których posiadacze do dnia wejścia w życie wymienionej ustawy w ogóle nie podjęli działalności przez nią określonej, wygasły z mocy prawa z dniem wejścia w życie ustawy. Firmy te muszą starać się o nowe koncesje.