Ponieważ rynek TSL (transport, spedycja, logistyka) cały czas rośnie, kolej postanowiła aktywnie zająć się tą działalnością, poprzez wybudowanie a następnie rozwijanie tzw. terminali multimodalnych. PKP są bowiem jednym z największych właścicieli nieruchomości położonych w całym kraju. Do tej pory kolej takich działek się pozbywała. Teraz postanowiła je zagospodarować.
- Dotychczas wytypowano ponad 100 lokalizacji – mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A. - Są położone głównie przy stacjach kolejowych i liniach, do których doprowadzone są drogi.
Pocztowcy łączą siły z kolejarzami
_ _
W styczniu tego roku, jedne z największych spółek państwowych, PKP i Poczta Polska, podpisały listy intencyjny w sprawie współpracy.
Poczta planuje rozbudowę infrastruktury logistycznej i potrzebuje dogodnych lokalizacji do swoich inwestycji. Chce zarabiać na rosnącej popularności handlu internetowego, który generuje duże wzrosty na rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych. Planuje również stać się operatorem logistycznym koordynującym handel między Chinami i innymi państwami Azji, a Europą.
W ramach nawiązanej współpracy Poczta przekazała PKP listę blisko 50 lokalizacji, którymi jest zainteresowana. W ciągu najbliższych 3 miesięcy od podpisania dokumentów, ma zostać podjęta decyzja, gdzie będą realizowane te inwestycje.
_ _
Terminale intermodalne to mniej tirów na drogach
To nie koniec logistycznej ofensywy PKP. 19 stycznia br. kolej podpisała również trójstronny list intencyjny z Koninem oraz Wielkopolskim Centrum Logistycznym. Jego celem jest wybudowanie w tym mieście terminalu intermodalnego, na blisko pięciohektarowej nieruchomości, którą kolej tam posiada.
Główną zaletą tego terenu jest położenie na szlaku wschód - zachód oraz dobre skomunikowanie, poprzez zlokalizowanie w bezpośredniej bliskości autostrady A2.
Dlaczego transport intermodalny (multimodalny) jest tak ważny? Umożliwia przewóz towarów przy użyciu różnych środków transportu np. kolejowego i samochodowego (tzw. transport kombinowany). Unika się jednak przeładowywania towaru, a korzystając z różnych pojazdów, po prostu wymienia się kontenery czy wręcz całe naczepy samochodowe. Do tego właśnie potrzebne są centra logistyczne.
Kolejne takie miejsce ma powstać również dzięki podpisanemu na początku lutego br. porozumieniu między PKP a Rybnikiem. Chodzi o nieruchomość o powierzchni około 20 ha na terenie międzytorza w pobliżu stacji Rybnik Towarowy. Plany zagospodarowania dotyczą gruntów należących do PKP przy ul. Kadłubka, na których dawniej znajdowała się grupa torów odjazdowych. Obszar ten znajduje się w pobliżu dwóch ważnych węzłów powstających na trasie Racibórz-Pszczyna - węzła Chwałowickiego i węzła Wodzisławskiego.
Powstanie terminala, a zwłaszcza jego skomunikowanie, ma być częścią przebudowy tej trasy, która będzie się łączyła z autostradą A1.
Wartość tej inwestycji to blisko pół miliarda złotych, z czego blisko 300 mln zł to wsparcie ze strony Unii Europejskiej.
- Wdrożenie projektu pozwoliłoby też na nadanie priorytetu transportowi szynowemu, poprzez przeniesienie strumienia ładunków z transportu samochodowego na rzecz transportu kolejowego – przekonuje Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. I dodaje: - W ten sposób ograniczony zostałby najbardziej uciążliwy dla mieszkańców transport kołowy realizowany przez duże i ciężkie samochody, co z kolei będzie miało bardzo istotny wpływ na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu na drogach – wskazuje prezydent.