Brak odpowiedniej organizacji pracy na kolei, niewydolność Urzędu Transportu Kolejowego, dyskryminacja kolei przez rząd - te przyczyny - według Krzysztofa Tchórzewskiego (PiS) - mogły przyczynić się do katastrofy pociągów pod Szczekocinami 3 marca. Natomiast * *poseł Janusz Piechociński z PSL powiedział, że jego klub chce otrzymać od rządu informacje dotyczące nie tylko bezpieczeństwa na polskiej kolei, ale w całym transporcie, także drogowym i lotnictwie. * *_ Deszcz i leniwi robotnicy to główne powody, dla których w terminie nie buduje się w Polsce autostrad _ - ironizował poseł Ruchu Palikota Andrzej Rozenek.
Aktualizacja 23:02
Tchórzewski, wiceszef sejmowej komisji infrastruktury, który reprezentował klub PiS podczas debaty nad informacją rządu przedstawioną przez Sławomira Nowaka, ministra infrastruktury (na zdj.) dotyczącą m.in. bezpieczeństwa na polskiej kolei, pytał w kontekście katastrofy kolejowej pod Szczekocinami, czy państwo zapewniło _ możliwie najlepsze zabezpieczenia dla bezpieczeństwa obywateli _.
- _ Czy organizacja była właściwa, czy zrobiono wszystko, aby zapobiec ewentualnym ułomnościom ludzkim, bo pomyłki, rozproszenie uwagi i tym podobne sprawy nam, ludziom, się zdarzają _ - argumentował Tchórzewski.
Jak dowodził, to właśnie odpowiednia organizacja pracy, odpowiednie warunki mogą zmniejszyć wszystkie zagrożenia związane z transportem kolejowym. Według niego jednak wstępne ustalenia okoliczności katastrofy pod Szczekocinami, gdzie pociągi zderzyły się czołowo, wskazują, że nie zostało to spełnione.
Poseł PiS ocenił ponadto, że rząd Donalda Tuska _ dyskryminuje kolej _. - _ Rodzi się w związku z tym pytanie: jeśli minister Nowak twierdzi, że można wykorzystać środki (przyznane Polsce przez UE na kolej), to dlaczego nie występuje do Komisji Europejskiej, żeby wycofać wniosek o ich przesunięcie (na drogi) i zacząć je wykorzystywać? _ - pytał.
Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/230/m194022.jpg ) ] (http://tech.money.pl/sprawdz-dlaczego-nie-unikniemy-nastepnej-katastrofy-kolejowej-0-1039417.html) *Nie unikniemy następnej katastrofy kolejowej * Na remonty i rozbudowę kolei wydajemy blisko trzy razy mniej niż Rumuni czy Słowacy. Wkrótce jedną czwartą torów trzeba będzie zamknąć. Kolejną kwestią, którą podczas czwartkowej debaty poruszył polityk PiS, była kwestia nadzoru państwa nad przestrzeganiem bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. - _ Dlaczego ten nadzór jest taki słaby. Dlaczego słabo jest kontrolowany stan urządzeń, stan taboru? Dlaczego Urząd Transportu Kolejowego jest w tej dziedzinie tak niesprawną organizacją? _ - dopytywał.
Przekonywał, że to w ciągu ostatnich trzech, pięciu lat _ wyraźnie spadła jakość pracy UTK _, a kolejni prezesi tej instytucji byli odwoływani _ za to, że informowali ministra i parlament o tym, że nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków z powodu braku środków finansowych _. Jego zdaniem Urząd Transportu Kolejowego jest _ organizacyjnie i personalnie niewydolny i nie spełnia ustawowych zadań, które na nim spoczywają _.
Tchórzewski ocenił też, że również rząd PO-PSL jest źle kierowany przez premiera Donalda Tuska. - _ Jeden minister twierdzi, że nie można wykorzystać środków (UE na kolej), drugi za to odpowiedzialny mówi, że można wykorzystać środki. Przecież to także kompromituje nasz kraj _ - zaznaczył poseł PiS.
Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/68/m84804.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/unia-europejska/wiadomosci/artykul/bienkowska;przekonuje;kolej;musi;stracic;czesc;dotacji,103,0,972135.html) *Kolej straci dotacje z UE. Zobacz ile i kiedy * Minister zapowiedziała, że za 2 lata Polska ponownie zwróci się do Komisji Europejskiej o przeniesienie niewykorzystanych funduszy z projektów kolejowych na drogowe. Zarzucił też ministrowi transportu Sławomirowi Nowakowi, który przedstawił informację, że podczas debaty nie potrafił _ zachować powagi _ po tak poważnym wypadku kolejowym, jak ten pod Szczekocinami. - _ Pana szyderstwa dzisiejsze nie pasują do powagi tej debaty, która ma skupić się nad wnioskami z katastrofy pod
Szczekocinami i dotyczy bezpieczeństwa obywateli w transporcie kolejowym, a później w inwestycjach _ - powiedział Tchórzewski.
W imieniu klubu PiS głos zabrał również inny z wiceszefów Komisji Infrastruktury, Andrzej Adamczyk, poświęcił swe wystąpienie inwestycjom drogowym. Przypomniał, że do Euro 2012, największej - jak podkreślił - imprezy sportowej w naszym kraju - pozostały trzy miesiące. - _ W zamierzeniu, dla nas wszystkich, miał to być ogromny impuls, niestety po pięciu latach rządów obecnej ekipy musimy się bronić przed kompromitacją. Taka jest rzeczywistość _ - ocenił poseł PiS.
Według niego, spośród obiecywanych na Euro 2012 dróg nie powstaną autostrady: A1, A2 i A4, a także drogi: S3, S19, S8, S5 i S7. Przekonywał, że przyczyny tego leżą w _ braku dbałości państwa nad wykonaniem dróg _, a także w _ karuzeli stanowisk _ w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Adamczyk zapowiedział wniosek o odrzucenie informacji rządu.
Z koeli poseł Piechociński z PSL wnosił _ do Wysokiej Izby i pana ministra, aby do przyjętego zwyczaju decyzją Wysokiej Izby do informacji o bezpieczeństwie w ruchu drogowym dołączyć po raz pierwszy dodatkowe części - informację o bezpieczeństwie w transporcie kolejowym i w transporcie lotniczym _.
- _ Warto myśleć wspólnymi kategoriami, przejazdy kolejowe, wałęsanie się po torach, przekraczanie ich w nieuprawnionych miejscach, czy też samobójstwa to jest wspólna sprawa polskiego transportu, polskiego rządu, polskiej opinii publicznej. W związku z tym oczekujemy tutaj zdecydowanych działań i w imieniu parlamentu, klubu parlamentarnego PSL gwarantuję, że powinniśmy znaleźć na to czas i starannie, na bieżąco to weryfikować i podejmować skuteczne działania _ - mówił poseł.
Zwrócił też uwagę, że kolej nie powinna ponosić dodatkowych kosztów związanych z bezpieczeństwem, które powinno wziąć na siebie państwo - chodzi o utrzymywanie Straży Ochrony Kolei, która funkcjonuje w strukturach kolejowych. Tymczasem zdaniem Piechocińskiego, powinna ona wzorem policji podlegać resortowi odpowiadającemu za bezpieczeństwo wewnętrzne.
Piechociński odnosząc się do stanu realizacji inwestycji infrastrukturalnych zaznaczył, że infrastruktura zawsze jest pierwszą ofiarą oszczędności budżetowych. Jego zdaniem, na infrastrukturę powinniśmy wydawać kilkanaście procent PKB, tymczasem wydajemy _ pojedyncze procenty _.
- _ Poznaliśmy przyczyny infrastrukturalnej katastrofy: to leniwi robotnicy, za mało pracują szczególnie między 6 a 22. No i deszcz. Deszcz bezczelnie pada, obficie, zbyt obficie i dlatego uniemożliwia dokończenie inwestycji. Deszcz padał, pada i będzie padać - drogi trzeba budować _ - powiedział Rozenek, odnosząc się do przedstawionej przez ministra transportu Sławomira Nowaka informacji.
- _ Usłyszeliśmy tutaj, że nic w infrastrukturze się nie udaje. Wszędzie są poważne opóźnienia, część inwestycji nie wiadomo czy w ogóle będzie, może kiedyś będzie. Bardzo doceniam pańską szczerą odpowiedź, to duża odwaga _ - powiedział poseł Ruchu Palikota, zwracając się do Nowaka.
Podkreślił, że to nie tylko obecny rząd jest odpowiedzialny za _ katastrofę w infrastrukturze _. - _ Mamy za sobą przeszło 20 lat zaniechań, nicnierobienia, rozkradania _ - podkreślił.
Zaznaczył, że koleje powinny być _ naszą dumą _, _ oczkiem w głowie _ rządzących. - _ Tymczasem od 20 lat są traktowane jako zbędna gałąź gospodarki. Czas panie ministrze to zmienić. Czas na kolej, czas na drogi i wtedy będziemy panu kibicować _ - powiedział Rozenek.
- _ Mimo wszystko ta informacja nas nie przekonała, za dużo w niej jest niemożności, braku perspektywy i nie ma przede wszystkim rozwiązania problemu. A te problemy jakoś trzeba będzie rozwiązać, albo trzeba się będzie przyznać do katastrofy i porażki _ - podsumował poseł.
Rozenek zapowiedział, że Ruch Palikota będzie za odrzuceniem informacji rządu.
O infrastrukturze w Polsce czytaj w Money.pl | |
---|---|
Nie tylko Narodowy i A2. Oto największe buble ostatnich lat Wartość kontraktów realizowanych za publiczne pieniądze to 161 mld zł. Dlaczego część z tych pieniędzy jest marnowana. | |
Nowak przejdzie do historii. Takiego ministra jeszcze nie było Paweł Szygulski pisze o dokonaniach szefa resortu transportu. | |
Nowak zapowiedział, co zmieni na kolei Taką obietnicę podczas obrad sejmowej komisji złożył minister transportu Sławomir Nowak. |