- Zarząd Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska uchwalił program sfinansowania 100 planów rozwoju ekomobilności w gminach – poinformował wiceprezes NFOŚiGW Artur Michalski. To pierwszy element szerszego projektu, w ramach którego Fundusz wyda przynajmniej 10 mld zł.
Rozwój elektromobilności jest jedną z głównych idei rządu Mateusza Morawieckiego. To on jeszcze w czasach, gdy zajmował fotel ministra rozwoju wpisał ją do swojego Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
- Kiedy na początku 2016 r. powiedzieliśmy: "tak dla elektromobilności" było wielu wątpiących. Pytali: „Czy”. Dziś pytanie brzmi: „Kiedy”. Kiedy w Polsce powstanie fabryka ogniw stanowiących połowę wartości pojazdów elektrycznych? Wydaje się, że to, co strona publiczna mogła zrobić, jest gotowe. Mamy ustawę o elektromobilności, mamy fundusz wsparcia i zachęty do zakupu flot autobusów elektrycznych w miastach. Dynamika tych zamówień przerosła nasze oczekiwania – powiedziała po spotkaniu z przedstawicielami branży minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.
Kolejnym impulsem ma być nowy program realizowany przez NFOŚiGW, którzy zamierza w ciągu 10 lat wydać przynajmniej 10 mld zł na wsparcie rozwoju ekomobilności w gminach. - Program jest już zatwierdzony i będzie realizowany - zapewnił wiceprezes Funduszu Artur Michalski. Jak wyjaśnił, pieniądze będą pochodzić z tzw. nowej opłaty paliwowej (dokładnie 15 proc. z każdych 80 zł doliczonych do 1000 litrów paliwa wprowadzonych na rynek), czyli po prostu nowo stworzonego Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz środków własnych funduszu – m.in. opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska.
Pierwszy etap programu, zgodnie z zapowiedzą Michalskiego, ma rozpocząć się najpóźniej za 2-3 miesiące. Zakłada on sfinansowanie przez Fundusz przygotowania wspomnianych planów rozwoju ekomobilności w gminach. To najtańszy element układanki, bo na niego pójdzie 10 mln zł. Dopiero kolejne lata przyniosą znaczące inwestycje na poziomie przynajmniej miliarda złotych rocznie.
- Kwoty mogą być znacznie wyższe, bo opieraliśmy się na szacunkach, a już dziś widać, że wpływy będą wyższe - zastrzegł wiceprezes NFOŚiGW.
Dokładne kwoty przeznacza na poszczególne projekty zostaną ujawnione dopiero po ich wyborze. Już dziś wiadomo, że mogą to być zarówno pomysły budowania miejskich sieci ładowania aut elektrycznych czy zakup całych flot ekologicznych pojazdów.
Dokąd jeszcze zmierza ekosystem oparty o cyfrową i elektryczną rewolucję w transporcie oraz motoryzacji? Co obecnie jest na szczycie fali porywających wizji i skrupulatnych prognoz, mających redefiniować najbliższą przyszłość? Jest miejsce, gdzie można zobaczyć cały obraz nadchodzących zmian. To do Katowic, 12 i 13 września zjadą wszyscy kluczowi gracze z ekosystemu budującego nowe oblicze mobilności. Impact mobility rEVolution'18 to największy w Polsce kongres poświęcony mobilności, przemysłowi transportowemu i zaawansowanym technologiom. 400 firm, 200 start-upów i 150 mówców z całego świata, wśród nich liderzy takich firm jak Volkswagen, Volvo, Nissan czy Airbus. Z pewnością nie zabraknie też wielkich nazwisk z polskiej sceny m.in. premiera Mateusza Morawieckiego, wicepremiera Jarosława Gowina oraz przedstawicieli największych polskich spółek np. PLL LOT, Orlen, JSW, Tauron czy Grupy Azoty. Cel? Nadać nadchodzącej rewolucji właściwą dynamikę.