Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Kolejny sukces polskiej Pesy. Najdłuższy tramwaj w Polsce już pod Wawelem

0
Podziel się:

Wyprodukowany przez bydgoską Pesę najdłuższy tramwaj w Polsce, liczący aż 43 metry długości, dojechał do Krakowa.

Kolejny sukces polskiej Pesy. Najdłuższy tramwaj w Polsce już pod Wawelem
(Pawel Skraba/REPORTER)

Wyprodukowany przez bydgoską Pesę najdłuższy tramwaj w Polsce, liczący aż 43 metry długości, dojechał do Krakowa - informuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie.

Tramwaj w trakcie transportu podzielony został na dwie części i jechał do Krakowa na dwóch specjalnych naczepach samochodowych.

Pierwszych pasażerów zabierze na pokład po zakończeniu testowych przejazdów po krakowskich torowiskach i zakończeniu szkoleń motorniczych i mechaników. "Krakowiak", bo tak nazywany jest najnowszy nabytek krakowskiego MPK, jest niskopodłogowy i jednoprzestrzenny, czyli łączony przegubowo.

Ze swoimi 43 metrami długości "Krakowiak" jest dłuższy od jeżdżących po Warszawie popularnych Swingów o ponad 10 metrów, a od standardowego miejskiego autobusu przegubowego aż o 25 metrów.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie podpisało z firmą Pesa umowę na dostawę w sumie 36 "Krakowiaków" w ubiegłym roku. Wszystkie wozy będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz automaty biletowe, w których będzie można zapłacić zarówno monetami, jak i kartą zbliżeniową.

Wartość kontraktu wynosi 291 mln zł netto. Inwestycja uzyskała unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w wysokości 171,8 mln zł, co stanowi 59 proc. kosztów. Dostawy "Krakowiaków" mają skończyć się we wrześniu tego roku.

Firma wciąż stawia na rynki zagraniczne

Sukces w Krakowie to jednak dla firmy za mało, by zwiększyć zyski planuje dalszy podbój zachodnich rynków. PESA dzięki eksportowi chce zniwelować skutki braku planowanych zamówień w Polsce. Bydgoski producent mimo opóźnienia w uzyskaniu homologacji pociągów spalinowych "Link" nadal będzie stawiał na rynek niemiecki. Firma nie zaniedbuje też wschodu mimo obecnych problemów politycznych. Docelowo PESA chce, by tramwaje i pociągi miały równy udział w eksporcie.

PESA rozpoczęła eksport do krajów UE w 2006 r., zawierając pierwszy kontrakt we Włoszech. Ten kraj cały czas jest bardzo atrakcyjnym celem, bo dzięki liberalizacji rynku kolejowego rośnie tam zapotrzebowanie na nowy tabor. Po dostawach m.in. dla kolei regionalnych w regionach Apulii, Emilia-Romagna i Mediolanu do jesieni PESA dostarczy 40 pociągów ATR220 Atribo dla narodowego przewoźnika Trenitalia.

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)