Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Komitet Stały RM ponownie zajmie się podatkiem od sprzedaży detalicznej

0
Podziel się:

W projekcie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej dopracowania z RCL wymagają kwestie definicyjne, wobec czego projekt po poprawkach natury prawno-legislacyjnej będzie ponownie przedmiotem obrad Komitetu Stałego Rady Ministrów - poinformowało PAP w środę CIR.

Henryk Kowalczyk - przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów
Henryk Kowalczyk - przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów (Maciej Luczniewski/REPORTER)

Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, po poprawkach natury prawno-legislacyjnej, będzie ponownie przedmiotem obrad Komitetu Stałego Rady Ministrów; w projekcie dopracowania z RCL wymagają bowiem kwestie definicyjne - poinformowało CIR w środę PAP.

Aktualizacja: 14:20

"Rozpatrzenie zaś projektu ustawy o zmianie ustawy o grach hazardowych i innych ustaw odłożono do czasu przeanalizowania przez Ministra Finansów wszystkich zgłoszonych do projektu uwag, z których część ma na celu jeszcze bardziej efektywną realizację zadań w zakresie nadzoru/kontroli nad rynkiem gier hazardowych" - dodano w odpowiedzi na pytanie PAP. Jak wyjaśniono, "trudność i wrażliwość materii ustawowej wymaga czasu na głębsze, wieloaspektowe analizy, o co wnioskowali ministrowie".

Komitet na środowym posiedzeniu przyjął natomiast i rekomendował rządowi projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wysokości środków finansowych przeznaczonych na wypłatę dopłaty krajowej w roku szkolnym 2016/2017 (zabezpieczenie środków na program szklanka mleka).

Dwie stawki podatku od sprzedaży

Zgodnie z projektem ustawy o podatku od sprzedaży, autorstwa MF, podatek od hipermarketów ma mieć dwie stawki. Pierwsza stawka ma wynieść 0,8 proc. od podstawy opodatkowania pomiędzy kwotą 17 mln zł i 170 mln zł. Druga stawka wyniesie 1,4 proc. i będzie nią opodatkowana nadwyżka podstawy opodatkowania ponad kwotę 170 mln zł. MF szacuje, że w tym roku z tytułu tej daniny do kasy państwa wpłynie 638,1 mln zł.

Projekt zakłada, że przedmiotem opodatkowania będzie przychód ze sprzedaży detalicznej, czyli sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych). Przychód ze sprzedaży detalicznej nie będzie obejmował należnego podatku VAT. W podstawie opodatkowania nie będzie uwzględniana sprzedaż na rzecz przedsiębiorców. Projekt nie przewiduje opodatkowania sprzedaży dokonywanej przez internet.

Podatnikami nowego podatku mają być sprzedawcy detaliczni dokonujący zbycia towarów (rzeczy ruchomych lub ich części). Projekt nie zawiera szczególnych rozwiązań dotyczących sprzedawców działających w ramach sieci handlowych.

Wyłączona z podatku będzie sprzedaż: gazu ziemnego dostarczanego do konsumentów za pośrednictwem sieci dystrybucyjnych, wody dostarczanej do konsumentów przez przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjne; węgla kamiennego i innych paliw stałych; używanych do celów opałowych pozostałych węglowodorów gazowych (zarówno rozlewanych do butli gazowych w składzie podatkowym jak i znajdujących się w przydomowych zbiornikach gazu).

Ponadto podatek nie obejmie sprzedaży olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych; leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych refundowanych lub finansowanych w całości lub w części, na podstawie odrębnych przepisów; towarów sprzedawanych w ramach świadczenia usług gastronomicznych.

Podatek zapłacony przez sprzedawcę detalicznego będzie stanowił u niego koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym.

W komunikacie przekazanym PAP Polska Grupa Supermarketów (PGS) pozytywnie oceniła nowy kształt propozycji dot. tego podatku. Jak wskazał, cytowany w komunikacie, prezes PGS Michał Sadecki, od początku dyskusji publicznej i prac nad kształtem podatku PGS postulowała takie regulacje rynku, które "będą szanowały prawa mniejszych sklepów, firm rodzinnych, z polskim kapitałem". "Podatek progresywny w obecnej formie jest zbliżony do naszych oczekiwań i popieramy go" - oświadczył.

PGS poinformowała, że "wiele razy zwracała się do premier Beaty Szydło - pokazując, że liniowa forma opodatkowania może ostatecznie pogrzebać polski handel i w krótkim okresie doprowadzi do zamknięcia wielu firm rodzinnych oraz sieci spółdzielczych. Jednocześnie istnieje zagrożenie, że zagraniczne podmioty stracą na tym najmniej, co chyba nie było intencją twórców ustawy".

"Stoimy na stanowisku, że z podatku powinny być zwolnione małe i średnie przedsiębiorstwa działające samodzielnie lub w ramach sieci franczyzowych, które dla niezależnych kupców są często jedynym skutecznym narzędziem konkurencji z inwazją zagranicznych dyskontów i hipermarketów" - podkreślił prezes PGS.

Jakie zmiany w ustawie hazardowej?

Z kolei projekt nowelizacji ustawy hazardowej, również przygotowany przez resort finansów, wprowadza zasady blokowania płatności dla firm oferujących nielegalny hazard oraz umożliwienie gry w pokera poza kasynami.

Według MF główne cele ustawy to zapewnienie jak najwyższego poziomu ochrony graczy przed negatywnymi skutkami hazardu oraz ograniczenie występowania zjawiska ,,szarej strefy" w środowisku gier hazardowych.

Projekt wprowadza regulacje dotyczące zasad blokowania stron internetowych oraz płatności wykonywanych na rzecz podmiotów nielegalnie oferujących gry hazardowe w internecie. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom zrealizowany zostanie postulat zmniejszenia zjawiska "szarej strefy" w grach hazardowych, co doprowadzi do zwiększenia udziału w rynku legalnych przedsiębiorstw.

Prawo do oferowania gier na automatach poza kasynami gier ma zostać objęte monopolem państwa wykonywanym przez wskazany podmiot. Według resortu finansów gry na automatach należą do bardzo uzależniających graczy, w związku z czym konieczne jest wprowadzenie rozwiązania zapewniającego ich szczególną ochronę. "Gry na automatach będą mogły się odbywać wyłącznie w wydzielonych do tego miejscach, pod stałą kontrolą oraz będą niedostępne dla osób poniżej 18 roku życia" - wskazało MF.

Ponadto w projekcie zapisano, że operatorzy hazardowi oferujący gry na automatach oraz gry hazardowe w sieci będą musieli wprowadzić regulaminy odpowiedzialnej gry. Według MF jest to kolejna zmiana nakierowana na zwiększenie ochrony graczy przed negatywnymi skutkami hazardu. Projekt zaostrza też sankcje grożące za naruszanie ustawy o grach hazardowych.

Ministerstwo zaproponowało zarazem liberalizację przepisów dotyczących gry w pokera. Według resortu finansów wskazane rozwiązania umożliwią organizowanie gier w pokera również poza kasynami gry, uproszczą proces ich organizacji oraz umożliwią legalne uczestniczenie w grze w pokera przez internet.

Proponowana jest likwidacja egzaminów zawodowych dla osób nadzorujących i bezpośrednio prowadzących gry hazardowe. MF przekonuje, że rezygnacja z konieczności przeprowadzania egzaminów zawodowych i zastąpienie ich szkoleniami doprowadzi do zmniejszenia obciążeń biurokratycznych dla przedsiębiorców operujących w branży gier hazardowych i zmniejszy koszty prowadzenia działalności gospodarczej w tym obszarze.

Zdaniem ministerstwa przygotowane propozycje stanowią kompromis między zapewnieniem jak najwyższego poziomu ochrony graczy przed negatywnymi skutkami hazardu (w tym przez ograniczenie ,,szarej strefy") a gwarancją istnienia przejrzystego i sprawnie funkcjonującego rynku legalnych gier hazardowych.

Dokument zakłada, że zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2017 roku, procedura przyjęcia nowelizacji będzie bowiem zawierać etap notyfikacji technicznej w KE.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)