Partnerstwo publiczno-prywatne praktycznie w Polsce nie funkcjonuje. Ustawa, która miała regulować zasady współpracy instytucji państwowych i samorządowych z biznesem, praktycznie ją uniemożliwia.
Jednak jest szansa na zmianę. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Jeśli nowe prawo powstanie, samorządy będą mogły przyznawać firmom prywatnym koncesje na wykonywanie usług, których świadczenie było dotychczas w gestii władz lokalnych.
Dotychczas koncesje mogły być przyznane tylko na roboty budowlane.
Przepisy dotyczą partnerstwa publiczno-prywatnego, czyli współpracy podmiotu publicznego i partnera prywatnego, w realizacji zadań publicznych.
Piotr Uszok [na zdjęciu], współprzewodniczący Komisji ze strony samorządowej, twierdzi, że ten _ dość liberalny projekt _ ułatwia nawiązanie współpracy samorządom z sektorem prywatnym.
W ramach PPP partner prywatny w całości albo w części ponosi nakłady na wykonanie przedsięwzięcia będącego przedmiotem współpracy.
Uszok zaznacza, że partnerstwo publiczno-prywatne nie było do tej pory realizowane ze względu na luki prawne.
- _ Ustawa o PPP __ została uchwalona, zostały przygotowane rozporządzenia, ale jednego rozporządzenia zabrakło i do dziś go nie ma, i de facto nie można korzystać z tej ustawy. Poza tym ona była dosyć powszechnie krytykowana ze względu na bardzo wiele szczegółowych ograniczających rozwiązań _ - podkreślił Uszok.
Jeśli pozytywnie zaopiniowane przepisy wejdą w życie, gminy będą mogły na przykład zlecać przedsiębiorcom wywożenie śmieci lub budowanie i prowadzenie basenów.
ZOBACZ TAKŻE:
Projekt upraszcza również procedury tak, by podpisywanie umów o koncesjach było łatwiejsze dla samorządów.
Irena Herbst, ekspert PKPP Lewiatan, była wiceminister gospodarki, przypominała jeszcze w lutym, że na mocy obowiązującej obecnie ustawy dotychczas nie udało się zrealizować żadnego projektu.
Tymczasem na świecie inwestycje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego prowadzone są szybciej i taniej niż inwestycje sektora publicznego. Najczęściej w ten sposób realizowane są projekty dotyczące budowy dróg, transportu i ochrony zdrowia, a także energetyki, edukacji i obronności.
Opinia Komisji Wspólnej nie jest wiążąca dla parlamentu.