W czwartek Urzędu Ochrony Konkurencji i Konkurentów przeprowadził obywatelski dialog na temat propozycji Komisji Europejskiej. Do rozmowy w Centrum Nauki Kopernik zostały zaproszone organizacje konsumenckie, eksperci, a także sami konsumenci.
- Rynek podlega szybkim zmianom. Nowy ład dla konsumentów to odpowiedź na nowe wyzwania - wyjaśnia Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Gromadzimy dane w chmurze, korzystamy z serwisów społecznościowych, coraz chętniej kupujemy przez internet. Zmiany mają wzmocnić prawa konsumentów i zapewnić im dodatkowe narzędzia przy dochodzeniu roszczeń - podkreśla.
Jak wyjaśnia UOKiK, pierwszym elementem pakietu zmian są powództwa przedstawicielskie. To nowe narzędzie prawne ma ułatwić konsumentom zbiorowe dochodzenie roszczeń, w tym uzyskanie rekompensat.
Nowe przepisy będą mogły być zastosowane we wszystkich ważnych branżach, na przykład w usługach finansowych, transporcie, energetyce czy telekomunikacji. Powództwo przedstawicielskie będą mogły wytoczyć niezależne wykwalifikowane podmioty, np. organizacje konsumenckie.
W efekcie sąd lub organ administracji wyda nakaz zaprzestania szkodliwych praktyk i zarządzi rekompensaty dla konsumentów. Uprawnione podmioty będą mogły też negocjować z firmą porozumienie, które zatwierdzać będze sąd lub organ administracji.
W takim przypadku przedsiębiorca będzie musiał poinformować dotkniętych naruszeniem konsumentów o ostatecznej decyzji lub zawartej ugodzie oraz o rekompensatach.
Drugim z elementów "Nowego ładu dla konsumentów" jest projekt dyrektywy "Omnibus", który przewiduje zmiany w 4 dyrektywach: o nieuczciwych warunkach w umowach konsumenckich, o cenach produktów, o nieuczciwych praktykach handlowych oraz o prawach konsumenta.
Najważniejsze propozycje to:
- większa przejrzystość zakupów w sieci. Konsument dowie się przed zawarciem umowy na internetowej platformie handlowej, czy kupuje od przedsiębiorcy czy od osoby prywatnej. W tym drugim przypadku nie mają zastosowania przepisy chroniące konsumentów, o czym portal będzie musiał powiadomić. Musi też informować o kryteriach pozycjonowania ofert, np. o tym, że przedsiębiorca zapłacił za lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania,
- ułatwienia w indywidualnym dochodzeniu roszczeń. Jeśli konsument dozna uszczerbku w wyniku nieuczciwych praktyk handlowych, np. agresywnego marketingu, będzie mógł rozwiązać umowę i domagać się odszkodowania,
- ochrona przy "bezpłatnych" usługach cyfrowych. Konsumenci w zamian za korzystanie z nich dostarczają swoje dane osobowe. Po zmianach zyskają takie same prawa jak w przypadku płatnych umów zawieranych przez internet, np. będą mogli w ciągu 14 dni odstąpić od umowy,
- sprzedaż na pokazach i w domach konsumentów. W wielu państwach, także w Polsce, dochodzi przy tej okazji do stosowania agresywnego marketingu i nieuczciwych praktyk handlowych. Nowe unijne przepisy dadzą władzom krajowym możliwość wprowadzenia ograniczeń. W Polsce trwają już prace nad propozycjami UOKiK,
- walka z podwójnymi standardami produktów. Wprowadzenie na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w kilku innych państwach UE, podczas gdy istotnie różni się od niego np. składem, będzie uznawane za wprowadzanie klientów w błąd.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl