Jak poinformował w piątek Kraft Heinz, rozmowy trwają, choć nie ma gwarancji, że dojdzie ostatecznie do zawarcia umowy. Amerykański gigant zastanawia się teraz, czy przygotować lepszą ofertę.
Kraft Heinz produkuje m.in. słynny keczup i serki Philadelphia. Unilever stoi zaś między innymi za markami Hellmann's, Lipton czy Knorr.
Koncern Kraft Heinz powstał w wyniku fuzji. Dwa lata temu H.J. Heinz Co., należący do Berkshire Hathaway Warrena Buffetta i brazylijska firma inwestycyjna 3G Capital przejęła Kraft Foods za 45 mld dol. Obecnie jest trzecim największym producentem żywności i napojów w Ameryce Północnej oraz piątym pod względem wielkości wytwórcą produktów spożywczych i napojów na świecie. Należy do niego osiem marek o wartości ponad 1 miliarda dol.
Jak podkreśla AP, koncerny takie jak Kraft Heinz i Unilever próbują dostosowywać się do szybko zmieniających się gustów konsumentów, którzy coraz częściej unikają kupowania wysoko przetworzonej żywności. W ramach "działań dostosowawczych" zmieniają ofertę swych produktów i tną koszty.
Początki marki Heinz sięgają 1869 r., gdy Henry John Heinz i Clarensen Noble zaczęli sprzedawać tarty chrzan. Potem firma rozpoczęła produkcję słynnego keczupu. Na polskim rynku Heinz pojawił się w 1994 r., początkowo jako importer keczupu oraz fasoli i tuńczyka w puszkach. Pod koniec lat 90. amerykańska firma przejęła markę Pudliszki.
James L. Kraft w 1909 roku założył z braćmi spółkę J.L. Kraft and Bros. Company specjalizującą się w sprzedaży sera. W 2010 r. amerykański koncern Kraft wygrał walkę o przejęcie brytyjskiego Cadbury za 19,5 mld dol. Komisja Europejska postawiła wówczas warunek, by połączona firma sprzedała należącego do Cadbury polskiego Wedla. Miało to zapobiec zmonopolizowaniu przez koncern polskiego rynku czekolady. Po tym przejęciu Kraft stał się światowym potentatem na rynku słodyczy.
Firma Unilever powstała w 1885 roku w Anglii. Obecnie należy do niej ponad 400 marek na całym świecie. (PAP)