PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację łącznie 230 km linii kolejowych, alternatywnych w stosunku do planowanego do remontu odcinka linii nr E75 Sadowne - Białystok (RailBaltica) na trasie z Warszawy właśnie do stolicy województwa podlaskiego. Są to linie nr 36 Ostrołęka - Łapy, nr 31 Czeremcha - Siedlce i nr 32 Czeremcha - Białystok. To pierwszy przetarg w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK), w ramach którego zarządca zamierza uruchomić postępowania łącznie za 5 miliardów zł we wrześniu i za 11 mld zł do końca roku.
"W grudniu 2015 roku pociągi wrócą na linię z Warszawy do Białegostoku. Do ukończenia modernizacji tej części paneuropejskiego korytarza kolejowego (RailBaltica) pozostaje jeszcze ważny odcinek między Sadownem a Białymstokiem. Zanim narodowy zarządca infrastruktury przystąpi do realizacji tego zadania, przygotuje 230 km lokalnych linii obwodowych: nr 36, Ostrołęka - Łapy (80 km linii jednotorowej), nr 31 Czeremcha - Siedlce (85 km linii dwutorowej) i linia nr 32 Czeremcha - Białystok (70 km linii jednotorowej). Po wykonaniu tych prac pociągi towarowe pojadą przez Ostrołękę lub Czeremchę i Siedlce. Przewóz ładunków będzie odbywał się płynniej, bez ograniczeń prędkości, równocześnie mniej obciążona będzie modernizowana trasa RailBaltica, gdzie priorytet mają połączenia pasażerskie" - czytamy w komunikacie.
"Ogłaszamy już kolejny przetarg z puli 11 mld zł, jaką planujemy uplasować w ramach przetargów na rynku tylko w tym roku. To potwierdza, że PLK jest dobrze przygotowana do nowej perspektywy i gotowa do wdrażania Krajowego Programu Kolejowego. Efektem prac na liniach objazdowych będzie zapewnienie sprawnej modernizacji strategicznej linii Warszawa - Białystok (RailBaltica) oraz minimalizacje utrudnień dla przewozów pasażerskich i towarowych w czasie tej inwestycji" - powiedział członek zarządu Marcin Mochocki, cytowany w komunikacie.
Procedura przetargowa ma charakter ograniczony. Wykonawca zamierza zaprosić do składania ofert maksymalnie 8 wykonawców. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty będą cena (waga 80), termin realizacji (10) i okres gwarancji (10).
"Zamówienie obejmuje następujące roboty budowlane: układy torowe stacji, tory szlakowe, obiekty inżynieryjne, urządzenia srk i telekomunikacja, przejazdy kolejowe, perony i mała architektura, energetyka, rozbiórka zbędnej infrastruktury kolejowej, roboty okołotorowe, dokumentacja techniczna do zgłoszenia zamiaru wykonywania robót budowlanych nie podlegających pozwoleniu na budowę" - czytamy w ogłoszeniu o zamówieniu.
Linia E 75 (RailBaltica) ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego, stanowi część europejskiego korytarza transportowego i jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej. Po zakończeniu modernizacji RailBaltica pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/godz. Zwiększy się również przepustowość linii, dzięki czemu uruchomiona zostanie większa liczba połączeń.