Do końca 2020 r. ma zostać zmodernizowany odcinek linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Remont pochłonie ok. 966 mln zł. Zyskają na tym wszystkie pociągi - również te pasażerskie. We wtorek PKP PLK podpisały umowę z wykonawcą inwestycji - konsorcjum Strabag/Krakowskie Zakłady Automatyki.
Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podkreślił podczas podpisania umowy, że jest ona jednym z ważnych elementów Krajowego Programu Kolejowego (KPK), opiewającego na ok. 66 mld zł.
- Jeszcze przed rokiem mieliśmy naprawdę duże wątpliwości, czy uda się zrealizować ten bardzo ambitny i obszerny program inwestycji kolejowych (). Dzisiaj patrząc z perspektywy roku, możemy powiedzieć, że realizacja KPK (...) na pewno się powiedzie - ocenił Adamczyk.
Jak dodał, proces inwestycyjny został "rozpędzony" przez PKP PLK w takim stopniu, że do końca przyszłego roku będzie uruchomionych 75 proc. inwestycji zawartych w tym programie, a w roku 2019 - wszystkie. - To jest bardzo ważne z punktu widzenia realizacji strategii rządu przebudowy i modernizacji polskich kolei - zaznaczył minister infrastruktury.
Zakres modernizacji blisko 20-kilometrowego odcinka linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice zakłada przebudowę nasypu ziemnego biegnącego przez centrum miasta i dobudowanie na nim dwóch par torów, oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych.
- Na tym odcinku przebudowany zostanie szklak kolejowy, który zmieni sposób organizacji transportu w aglomeracji krakowskiej. Uczyni przejazd szklakiem E 30 bezpiecznym, w czasie konkurencyjnym dla transportu samochodowego - ocenił Adamczyk.
Według zapowiedzi prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela prace budowlane rozpoczną się w lipcu 2017 r., a mają się zakończyć z końcem 2020 r.
Nie tylko dla cargo
Dzięki inwestycji przez Kraków będzie jeździć więcej pociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych, szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.
Zaplanowane prace są związane z dalszą rozbudową Krakowskiego Węzła Kolejowego. Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-kilometrowego odcinka Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Prace wykonywane będą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.
Stacje też do remontu
Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. w system informacji pasażerskiej. Dostosowane będą też dla osób niepełnosprawnych.
Prace obejmą w sumie 55 obiektów inżynieryjnych: mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych. Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.
Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, inwestycja jest kolejnym etapem rozbudowy Krakowskiego Węzła Kolejowego. We wrześniu 2015 r. rozpoczęła się budowa łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, a także otwarto nową linię kolejową wiodącą na lotnisko Kraków Airport. Wcześniej oddano do użytku nowy Dworzec Główny.
To nie jedyny remont, o którym głośno w ostatnim czasie. Jak informowaliśmy w WP money, zapadła również decyzja o remoncie linii Radom-Warszawa. Dzięki temu czas podróży między tymi miastami ma się skrócić nawet o połowę. To oznacza, że wreszcie będziemy mogli powiedzieć, że "pociągi będą jeździć tak szybko jak przed wojna