Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce oraz organizacje konsumenckie rozpoczęły kampanię Kredytobranie 2.0 - Dobre Praktyki Konsumenta. Jej celem jest promowanie zasad bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z pożyczek i kredytów.
Dyrektor generalny KPF w Polsce Andrzej Roter wyjaśnił w środę w Warszawie dziennikarzom, że _ 2.0 _ w nazwie odnosi się do pokolenia dwudziestolatków, którzy w tym wieku często po raz pierwszy sięgają po kredyt.
W kampanii, adresowanej do stosunkowo młodych ludzi, w przedziale wieku 20-40 lat, weźmie udział dziewięć instytucji zrzeszonych w KPF, które zajmują się doradztwem kredytowym, windykacją zadłużeń, ale też udzielaniem pożyczek lub kredytów, jak banki. Będą w nią także zaangażowane organizacje konsumenckie: Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej.
Kampania będzie promować podstawowe zasady bezpiecznego i odpowiedzialnego sięgania po kredyty i pożyczki. Organizatorzy sformułowali dziesięć zasad, których powinni trzymać się kredytobiorcy. Są wśród nich: rozsądne i z umiarem planowanie wydatków z uwzględnieniem osiąganych dochodów, uważne czytanie umów kredytowych oraz wyjaśnianie wątpliwości, regularna spłata zadłużenia.
Zdaniem Krzysztofa Grabowskiego z KPF są to podstawowe zasady, którymi powinni się kierować kredytobiorcy. _ Kredyty powinniśmy zaciągać wtedy, kiedy potrzebujemy, ale też wtedy, kiedy wiemy, że będziemy mogli je oddać _ - mówił dziennikarzom Grabowski. Podkreślił też znaczenie sytuacji losowych, które mogą utrudnić lub uniemożliwić spłatę zaciągniętych zobowiązań. _ Jak coś się wydarzy nie czekajmy, sami idźmy do kredytodawcy, bo w jego interesie nie jest nasze bankructwo, dlatego w takich sytuacjach powinniśmy zabiegać o restrukturyzację kredytu _ - przekonywał.
Grażyna Rokicka ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich podkreśliła, że jej organizacja będzie zabiegać nie tylko o większą racjonalność ze strony konsumentów kredytów, ale też przypominać kredytodawcom, że ci też powinni zachowywać racjonalność w promowaniu swoich ofert. _ Ważne jest, żeby firmy przestrzegały dobrych praktyk, przestrzegały prawa i obyczajów. Obie strony powinny zachowywać się uczciwie, przyzwoicie, z szacunkiem dla drugiej strony, ale też - co oczywiste - z ograniczonym zaufaniem _ - podkreśliła.
Zdaniem Kazimierza Janiaka, prezesa Stowarzyszenia Edukacji Finansowej, kluczem do uniknięcia problemów ze spłatą kredytów jest większa odpowiedzialność kredytobiorców. _ A ta będzie większa, kiedy ich wiedza będzie większa. Dlatego edukacja finansowa jest potrzebna i temu ma służyć nasza kapania _ - mówił.
Uzasadniając cel kampanii przypomniał, że Polska jest jednym z nielicznych krajów UE, gdzie rząd nie przyjął strategii edukacji finansowej społeczeństwa. - _ Takie strategie mają m.in: Czechy, Hiszpania, Wielka Brytania, Irlandia, Holandia - gdzie państwa wspierają rożnego rodzaju formy edukacji finansowej, co skutkuje mniejszym wykluczeniem finansowym obywateli, a w efekcie także mniejszym wykluczeniem społecznym. My dobijamy się o to od kilku lat - bezskutecznie, podczas gdy ponad 70 proc. Polaków przyznaje, że poziom ich wiedzy finansowej jest na niskim poziomie _ - powiedział.
Andrzej Roter, przedstawiając wyniki ostatnich badań przeprowadzonych na zlecenie KPF poinformował, że w ostatnim kwartale 2014 r. 90 proc. polskich gospodarstw domowych spłacało zadłużenie w terminie lub z małymi problemami. Pozostałe 10 proc. deklarowało, że ma poważne lub duże problemy ze spłatą zadłużenia, a w przypadku 4,3 proc. polskich gospodarstw opóźnienie spłaty kredytu przekroczyło pół roku. 1,2 proc. gospodarstw domowych zadeklarowało, że z powodu problemów zaprzestało obsługiwać jakąkolwiek spłatę zadłużenia. Roter ocenił, że taka niewypłacalność dotyczy zatem około 150 tys. rodzin. - _ Skutki społeczne i ekonomiczne zjawiska nadmiernego zadłużenia mogą być poważne na tyle, że trzeba szukać rozwiązań na organicznie tego zjawiska _ - podkreślił.
Czytaj więcej w Money.pl