O 20 proc. wzrosła w rok sprzedaż smakowych wódek Krupnik. To m.in. dzięki temu francuski producent Marie Brizard Wine & Spirits, do którego należy Fabryka Wódek "Polmos Łańcut", w drugim kwartale zanotował w Polsce wzrost sprzedaży alkoholi o blisko 2,5 mln zł do łącznie 73 mln zł.
O 6,3 proc. w skali roku wzrosła światowa sprzedaż francuskiej grupy Marie Brizard Wine & Spirits (MBWS) w drugim kwartale. Wyniosła 125,9 mln euro, czyli przeliczając po bieżącym kursie, wychodzi około 535 mln zł.
Mniej więcej co siódma butelka z alkoholem MBWS trafiła na półkę sklepową w Polsce, gdzie łączna sprzedaż skoczyła z 16,6 do 17,2 mln euro, czyli około 73 mln zł.
Od MBWS są m.in.: scotch whisky William Beel, wina owocowe Fruits and Wine, likiery Marie Brizard i Cognac Gautier. W raporcie Francuzi zwracają jednak szczególną uwagę na sprzedaż wódki. Tym razem nie Sobieski, która również należy do ich portfolio, ale Krupnik.
Smakowy Krupnik lepszy niż "czysta"
Uwagę zwraca duży, bo ponad 20 proc. wzrost sprzedaży smakowych wódek sygnowanych marką Krupnik. To dwukrotnie większe tempo wzrostu niż w całym segmencie smakowych wódek. Tym samym Krupnik osiągnął 9,7 proc. udziału w sprzedaży wszystkich marek wobec niecałych 7 proc. przed rokiem.
Smakowe wódki zyskują na popularności kosztem "czystej". Sprzedaż Krupnika bez dodatków w ciągu ostatniego roku spadła o 5,1 proc., co - jak wskazują Francuzi - jest wynikiem stałej presji cenowej na rynku wódek w Polsce.
Większą sprzedaż MBWS odnotowało też w odniesieniu do whisky William Beel. Po trzech latach od wprowadzenia marki na nasz rynek popyt na nią stale rośnie. W ostatnim roku w tempie 52 proc. Pozytywny wpływ na wyniki grupy ma też likier Marie Brizard i Cognac Gautier.
- Nasza sprzedaż ponownie rośnie w Polsce, ale także wzrasta nieznacznie w Stanach Zjednoczonych oraz silnie w Azji - komentuje wyniki Jean-Noël Reynaud, prezes MBWS. Zwraca przy tym uwagę, że w ostatnim z wymienionych regionów wynika to głównie z dopiero rozwijającej się tam działalności. Azja odpowiada wciąż za mniej niż 1 proc. przychodów grupy.
Sama Polska odpowiada za większą część sprzedaży MBWS niż Azja i Ameryka razem wzięte. Stanowi też dwie trzecie przychodów generowanych przez Europę Środkowo-Wschodnią. Jedynie lokalnie, we Francji, notuje największą sprzedaż - blisko dwukrotnie większą niż u nas.
Francuzi inwestują w Łańcucie
Do Marie Brizard Wine & Spirits należy Fabryka Wódek "Polmos Łańcut". W kwietniu Francuzi zapowiedzieli, że rozpoczynają budowę instalacji do destylacji alkoholu w Łańcucie o łącznej wartości około 20 mln euro. Produkcja z niej ma ruszyć na przełomie 2017 i 2018 roku.
- Łańcucka instalacja będzie jedną z największych inwestycji branży spirytusowej w Polsce na przestrzeni ostatnich kilku lat - zapowiadał Jean-Noël Reynaud.
Dzięki niej łańcucka fabryka będzie produkować około 32 mln czystego alkoholu w skali roku z wykorzystaniem wszystkich typów zbóż. Ponadto, produktem destylacji będzie również DDGS, czyli pasza wysokobiałkowa dla zwierząt.