Sprzedaż nowych samochodów we wrześniu br. wyniosła 17.317 sztuk, co oznacza spadek o 2,7% w ujęciu miesięcznym i o 15,8% r/r, wynika z danych firmy Samar, zajmującej się monitoringiem rynku samochodowego.
„Wrzesień – po wydawało się – wyjątkowo słabym sierpniu, okazał się jeszcze gorszym miesiącem dla polskiej motoryzacji. Sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła 17 317 sztuk. [...] Ostatnio, podobny rezultat zanotowano w sierpniu roku 1994” – podano w raporcie.
Skumulowana sprzedaż w okresie dziewięciu miesięcy br. wyniosła 184.287 aut, co oznacza spadek o 27,9% w ujęciu rocznym.
„W pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych przez polskich klientów marek, zaledwie jedna – Citroen – wykazała tendencję rosnącą zarówno w ujęciu miesięcznym, jak i sumarycznym” – czytamy dalej.
W drugiej dziesiątce takich firm jest siedem (Nissan, SEAT, Chevrolet, Kia, Hyundai, Dacia i Volvo), a na dalszych pozycjach – kolejnych trzynaście.
„Jednak to sprzedaż czołowych dziesięciu marek determinuje sytuację - do "czołówki" należy 78,68% polskiego rynku” – zwracają uwagę analitycy.
Pierwsze miejsce utrzymała Skoda, która w okresie styczeń-wrzesień sprzedała 21.280 aut, czyli o 33,2% mniej niż przed rokiem. We wrześniu sprzedaż wyniosła 2.009 sztuk, co oznacza spadek o 12,0% r/r. Udział Skody w rynku wynosi obecnie 11,6%.
Na drugim miejscu pozostała Toyota z wynikiem 21.053 sztuk, o 26,7% mniejszym niż rok wcześniej, z czego we wrześniu sprzedano 1.950 auta. Udział tej marki w rynku wynosi 11,4%.
Trzecią pozycję utrzymał Fiat, którego sprzedaż wyniosła w ciągu dziewięciu miesięcy br. 18.749 aut (spadek o 56,6%), z czego we wrześniu – 1.975 sztuki. Udział tego producenta w rynku to 10,2%.
W całym 2004 roku sprzedaż nowych aut wyniosła 316.013 sztuk, co oznacza spadek o niemal 11% wobec 2003 roku.
Samar podał też, że we wrześniu br. sprzedaż samochodów dostawczych wyniosła 2.901 sztuk (wzrost o 17,2% m/m, ale spadek o 11,0% r/r).
Sprzedaż skumulowana osiągnęła poziom 24.700 auta i była o 4,3% mniejsza niż rok wcześniej.
Liderem rynku pozostaje Fiat z 22,6% udziału, drugie miejsce zajmuje Volkswagen (15,4%).