Czeski przewoźnik kolejowy Leo Express nie złożył jeszcze wszystkich dokumentów, niezbędnych do uzyskania zezwolenia na wjazd na polskie tory - ustaliła. Przez to może mieć problem z uzyskaniem pozwoleń potrzebnych do wożenia pasażerów w naszym kraju.
Leo Express chce jeździć na liniach Warszawa - Poznań - Szczecin, Warszawa - Kraków i Warszawa - Katowice - Gliwice. Przewoźnik złożył wnioski u zarządcy polskiej infrastruktury kolejowej o przydzielenie tych tras razem z polskim partnerem - firmą Dolnośląskie Linie Autobusowe (DLA). Mieliby oni zacząć wozić pasażerów do wejścia w życie rozkładu jazdy 2013/2014, czyli tego, który zacznie obowiązywać w drugą niedzielę grudnia br.
Problem jednak w tym, że wnioski te są niekompletne. Przykładowo: DLA nie ma odpowiedniego certyfikatu bezpieczeństwa, który uprawniałby przewoźnika do wykonywania przewozów w tak szerokim zakresie. Ponadto firma powinna uzyskać tzw. decyzję otwartego dostępu, wymaganą przez ustawę o transporcie kolejowym. Powinna ją mieć, ponieważ od 2009 r. nie świadczy regularnych przewozów kolejowych, a tylko okazjonalne. W związku z tym zarządca infrastruktury nie ma podstaw, by zezwolić przewoźnikowi wjechać na polskie tory.
Zarządca polskiej infrastruktury zapewnia jednak, że niezwłocznie rozpatrzy wnioski o przydział tras - o ile DLA spełni określone prawem wymogi i uzupełni wnioski.
_ - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udostępniają linie kolejowe przewoźnikom na zasadzie równego ich traktowania. Ubieganie się o prowadzenie przewozów pasażerskich przez przewoźnika Dolnośląskie Linie Autobusowe sp. z o.o. będzie możliwe po spełnieniu odpowiednich regulacji zawartych w przepisach _ - powiedział PAP rzecznik PKP PLK Robert Kuczyński.
PKP Polskie Linie Kolejowe zarządzają polską infrastrukturą kolejową i udostępniają linie kolejowe przewoźnikom. Obecnie licencje na kolejowe przewozy pasażerskie i towarowe wydane przez Urząd Transportu Kolejowego posiada ponad stu przewoźników. PKP PLK mają zawarte umowy z ponad 70 podmiotami wykonującymi przewozy, w tym ze spółką Arriva wchodzącą w skład Deutsche Bahn.
Leo Ekspress a.s. to czeski prywatny przewoźnik kolejowy. Firma została założona w 2010 r. i weszła na czeski rynek w listopadzie 2012 roku. W listopadzie 2012 roku miały się rozpocząć testy na 364-kilometrowej trasie Praga - Bogumin, ale ze względu na brak wszystkich dokumentów przewozy rozpoczęto z kilkudniowym opóźnieniem.
Leo Express wozi pasażerów na trasie Karvin - Ostrawa - Olomouc (Ołomuniec) - Praga w Czechach. Każdego dnia na tej trasie obsługuje 16 połączeń.
Trasy, po których przewoźnik chce jeździć w Polsce, to domena głównie państwowego przewoźnika PKP Intercity. Prezes spółki Janusz Malinowski mówił w kwietniu dziennikarzom, że PKP Intercity przygotowuje się do konkurowania z nowym graczem na rynku.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Przewoźnik zapowiada ekspansję w Polsce Czeski prywatny przewoźnik kolejowy Leo Express złożył wniosek do PKP PLK o przydział tras na nowy rozkład jazdy. | |
Przewozy Regionalne nie stracą licencji Jak poinformował rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego Maciej Domański, postępowanie zostało wszczęte w październiku ubiegłego roku, a umorzone w tym miesiącu. | |
Malownicza podróż pociągiem. Gdzie? Prawie trzy kilometry torów Krośnickiej Kolei Wąskotorowej ułożono w bardzo malowniczym terenie kompleksu parkowo-pałacowego dawnej rezydencji rodziny Volmersteinów, w której obecnie mieści się siedziba urzędu gminy. |