Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Linia Hutnicza Szerokotorowa planuje zwiększenie przewozów

0
Podziel się:

Należąca do PKP spółka Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS), operator tzw. szerokiego toru łączącego Polskę ze wschodem,

planuje w tym roku zwiększenie przewozów nawet o milion ton, czyli o ok. jedną piątą - podał prezes LHS.

'Na podstawie zawartych i planowanych kontraktów szacujemy, że w tym roku szerokim torem przewieziemy 0,5-1 mln ton ładunków więcej niż w 2000 roku, kiedy linią dostarczono blisko 4,8 mln ton towarów' - powiedział w czwartek PAP prezes LHS Piotr Juś.

Jego zdaniem w najbliższych latach są szanse zwiększenia ilości przewożonych przez LHS ładunków. Wzrasta ilość przewożonego linią drewna i gazu oraz wyrobów hutniczych. Na porównywalnym poziomie pozostają przewozy rudy, głównie do Huty Katowice SA. W ubiegłym roku było to około 4,2 mln ton.

Przy końcu szerokiego toru, w Sławkowie k. Dabrowy Górniczej, znajduje się terminal, należący do katowickiej Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa (CZH). Prowadzi go spółka pod nazwą Centrum Handlowo-Logistyczne. Niedawno ogłoszono konkurs na koncepcję zagospodarowania terminalu.

Jak powiedział PAP prezes Juś, LHS nie zamierza angażować się kapitałowo w planowaną modernizację terminalu. Spółka jest jednak zainteresowana powstaniem tam bazy przeładunkowej z prawdziwego zdarzenia.

'Najpierw jednak chcemy mieć pewność, że są klienci, zainteresowani długofalowym korzystaniem z szerokiego toru' - powiedział prezes. Według niego podmioty, chcące na dużą skalę korzystać z linii, mogą liczyć na upusty cenowe.

Celem ogłoszonego przez CZH konkursu jest wybór najciekawszej koncepcji związanej z przeobrażeniem Centrum Handlowo-Logistycznego w Sławkowie w międzynarodowy terminal transportowy, wraz ze wskazaniem potencjalnie zainteresowanych inwestorów.

Według CZH Sławków k. Dąbrowy Górniczej, przy najbardziej wysuniętym na zachód styku normalnego i szerokiego toru, to jedno z najlepszych w Europie miejsc na taki terminal. Wraz z zapleczem składowo-magazynowym mógłby on świadczyć usługi spedycyjne dla przewozów wagonowych i tzw. kombinowanych w relacjach Europa-Azja, z wykorzystaniem dwóch szerokości torów.

Obecnie kapitał spółki pod nazwą Centrum Handlowo-Logistyczne Sławków wynosi 300 tys. zł. Wkrótce jednak CZH zamierza wnieść tam majątek o wartości księgowej około 40 mln zł, m.in. tory i bocznice kolejowe, mosty przeładunkowe oraz około 140 ha terenów do składowania. Koszty budowy nowego terminalu szacuje się na około 200 mln USD.

Szerokotorową linię do Sławkowa uruchomiono w 1979 roku. Miała służyć transportowi rud żelaza, siarki oraz węgla bez przeładunku towarów na granicy. LHS przebiega przez południowy-wschód i południe Polski. Ukraiński odcinek, będący przedłużeniem linii, w Kowlu włącza się w sieć kolei ukraińskich. Linia mierzy blisko 400 km.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)