Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Linie lotnicze zapłacą więcej za przelot nad Polską

12
Podziel się:

Polski wniosek w sprawie nowych stawek, jaką PAŻP pobiera od linii lotniczych za pomoc podczas przelotu nad Polską, uzyskał pozytywną opinię odpowiedniego organu w KE - powiedziała p.o. prezesa PAŻP Magdalena Jaworska. Opinia ta jest potrzebna do formalnej zgody KE.

Linie lotnicze zapłacą więcej za przelot nad Polską
(Phillip Kalantzis Cope/Flickr)

W lipcu 2016 r. Polska wystąpiła do Komisji Europejskiej o podniesienie od stycznia 2017 r. o 30 proc. stawek, na podstawie których obliczane są opłaty za loty komercyjne w polskiej przestrzeni powietrznej. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej pobiera opłaty od przewoźników za pomoc podczas przelotu nad terytorium naszego kraju. W rozmowach z KE uczestniczyli przedstawiciele linii lotniczych.

Obecnie stawka, na podstawie której wylicza się całkowity koszt zapewnienia służby za przelot samolotu w polskiej przestrzeni powietrznej wynosi 34,5 euro. Średnia wartość tej stawki w Europie to 51,70 euro. Najwięcej trzeba płacić za przelot nad Szwajcarią - 104 euro; Wielka Brytania pobiera 100 euro, a Niemcy 83 euro. Niższe stawki opłaty niż Polska mają: Cypr, Irlandia, Łotwa, Malta, Turcja, Bułgaria.

Jak przekazała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, pozytywną rekomendację ws. złożonego przez Polskę wniosku o rewizję właśnie wydał Performance Review Body (PRB). To organ weryfikujący Plany Skuteczności Działania w ramach Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej wyznaczony przez Komisję Europejską.

- Decyzja PRB oznacza podzielenie argumentacji polskich władz lotniczych wskazujących na konieczność urealnienia stawki, po to by móc zrealizować inwestycje konieczne do skutecznej i bezpiecznej obsługi stale wzrastającego ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej. Po zwiększeniu tej stawki, nasza przestrzeń powietrzna nadal będzie jedną z najbardziej konkurencyjnych, a opłata ta będzie zdecydowanie mniejsza, niż średnia europejska czy regionalna - powiedziała p.o. prezesa PAŻP Magdalena Jaworska.

Jak dodała, rekomendacja PRB była wymogiem formalnym dla KE. - Czekamy na formalną zgodę KE, mając jednak zapewnienie o możliwości rozpoczęcia prac nad zmianą stawek od 1 stycznia 2017 - powiedziała. Ostateczną decyzję, opierającą się na rekomendacji PRB, KE ma podjąć w najbliższych tygodniach.

Jak dodała Jaworska, środki uzyskane z tych opłat pozwolą na dalszy rozwój agencji. Plan unowocześnienia PAŻP przewiduje nakłady w wysokości 1 mld zł na inwestycje do 2020 r. Od 2015 roku agencja potroiła swoje wydatki na modernizację infrastruktury nawigacyjnej, systemu radiolokacyjnego czy systemów zarządzania ruchem lotniczym. W planach jest wybudowanie nowoczesnego centrum zarządzania ruchem lotniczym, które może powstać w Regułach niedaleko Warszawy.

Jaworska podkreśliła, że po zamknięciu w 2014 r. przestrzeni powietrznej nad Donbasem, zmianie uległa struktura ruchu lotniczego. - Największe samoloty pasażerskie latające na trasach interkontynentalnych, które przynoszą największe przychody, zaczęły omijać Polskę. Stale wzrastał i w dalszym ciągu wzrasta natomiast ruch lotniczy małych i średnich samolotów. W tamtym roku, wskutek zmniejszenia liczby samolotów latających przez Ukrainę, a tym samym przez naszą przestrzeń powietrzną, odnotowaliśmy o ponad 11 proc. niższe przychody w stosunku do planów. W tym roku jest to dotychczas minus 9 proc. przy rosnącym ruchu. Bez urealnienia stawek względem obecnej i planowanej sytuacji agencji groziłby regres. Po zwiększeniu stawki, polska przestrzeń powietrzna nadal będzie jedną z najbardziej konkurencyjnych i wynosić będzie zdecydowanie mniej niż średnia europejska czy regionalna - wyjaśniła.

P.o. prezesa PAŻP zaznaczyła, że rekomendacja PRB to pozytywna informacja dla polskiego lotnictwa. W rozmowach z KE oprócz PAŻP uczestniczyli także przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa oraz Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Zgodnie z prognozą IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) Polska jest jednym z siedmiu europejskich krajów o największym potencjale rozwoju. Ruch lotniczy przez i nad Polską wzrósł od 2004 r. o 132 proc., a zgodnie z prognozami Eurocontrol - Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej, w ciągu najbliższych siedmiu lat wzrośnie o kolejne 25 proc.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(12)
WYRÓŻNIONE
Fair
8 lat temu
Czemu by nie ujednolicić stawek w UE? Czym różni się jakościowo ATC Ger i innych od naszej? I dlaczego znów PL za przelot ma zarabiać mniej, a nawet nie średnią UE?! Do diabła z tym, markety nie płacą podatków u nas, zagraniczne linie nawet nie płacą średniej UE za przelot....eh
Wrocław
8 lat temu
Szkoda, bo za każdą podwyżke choćby o 1 euro zapłacą pasażerowie
jOOj
8 lat temu
30%... Polskę łatwo ominąć więc za podwyżki zapłacą pasażerowie lecący rejsami z lub do Polski... kolejna dobra zmiana
NAJNOWSZE KOMENTARZE (12)
mi-29
8 lat temu
Posłowie nie płacą za bilety, a Ciebie mają w d użym poważaniu.
miki
8 lat temu
brytole jak zwykle sie cenia a szwajcarzy to juz napewno..
nici5
8 lat temu
PAŻP podniesie stawki żeby mógł podnieść płace biednym kontrolerom z 30-40 tyś. za MIESIĄC!!!! na 50 tyś. Bo to prawdziwie nieszczęśliwi ludzie....... bo niby jak można być szczęśliwym nie wiedząc na co wydać te drobne jakie zarabiają....na kolejne mieszkanie czy kolejny jacht a może kolejny samochód???Fajnie..... co??? a reszta baranów niech zasuwa ze 2 tyś. miesięcznie
kawinus
8 lat temu
LOT już jest deficytowy a po podwyżce będą jeszcze większe dotacje z budżetu.
Dartanio
8 lat temu
Bo Polska jest nie Polska to landy Niemiec i USA wszyscy ją dymaja wbicie gwoździa n Niemczech kosztuje przykładowo --1-eu a w Polsce 1-grosz to jak ma być dobrze Potrzeba zmienić prawo i do władz należy wybierać prawdziwych Patriotów anie agenrtów obcych wywiadów ni obcego poczodzenia bo oni tylko o swoje interesy zabiegaja Ale niema dziwoty b o zawsze Polak był wykożystywany ni jak niemowle sie zachowuje