Według _ Lietuvos Rytas _, dał to do zrozumienia prezes PKN Orlen Jacek Krawiec.
Gazeta przypomina, że _ Polacy już od trzech lat nie mogą przekonać władz Litwy do sprzedaży terminalu w Kłajpedzie _, i cytuje wypowiedź Krawca, który powiedział, że w związku z tym _ jesteśmy zmuszenirozważyć inne możliwości w sprawie Orlen Lietuva _.
Dziennik odnotowuje, że piątkowe spotkanie w Wilnie wiceministra skarbu Mirosława Budzanowskiego z litewskim ministrem energetyki Arvydasem Sekmokasem _ zakończyło się w zasadzie bez rezultatu _.
Podczas piątkowego spotkania z litewskim ministrem energetyki rozmawiano o potrzebie budowy rurociągu produktowego i surowcowego do Kłajpedy. Budowa rurociągu jest jednak uzależniana od przejęcia przez PKN Orlen kontroli operacyjnej w Klajpedos Nafta. Strona litewska zdecydowanie odmawia sprzedaży terminalu. _ - Tę kwestię ciągle poruszamy. Jest problem i musi on być jakoś rozwiązany _ - powiedział Budzanowski.
ZOBACZ TAKŻE:
W lipcu 2006 roku rosyjski Transnieft zawiesił dostawy ropy do rafinerii w Możejkach, tłumacząc to awarią na odcinku ropociągu _ Przyjaźń _, którym rosyjska ropa płynęła do przejętej 15 grudnia 2006 roku przez polski PKN Orlen rafinerii. Ropa do rafinerii Orlen Lietuva, czyli dawnej Mażeikiu Nafta, jest dostarczana obecnie tankowcami i koleją. Taka sytuacja pogorszyła kondycję finansową rafinerii.
Podczas piątkowego spotkania rozmawiano też o odbudowie 19-kilometrowego odcinka torów z rafinerii w Możejkach do granicy łotewskiej. Strona litewska zapewniła, że zrobi to. Odbudowanie torów poprawi sytuację logistyczną Orlen Lietuva na kierunku Łotwa-Estonia.
_ - Jest zapewnienie, że to zostanie zrobione. Natomiast z naszej strony jest ciągle podnoszona kwestia przyjęcia konkretnego harmonogramu realizacji tego zapewnienia. Chcemy, żeby tory były odbudowane nie w 2011, a być może 2012 roku, lecz w ciągu najbliższych pięciu miesięcy _ - powiedział Budzanowski. Poinformował, że w ciągu kilku tygodni ma być ustalony konkretny termin odbudowy torów.
W 2008 roku państwowe Koleje Litewskie rozebrały, a obecnie zwlekają z odbudową części torów na trasie umożliwiającej krótszy i tańszy transport paliw z litewskiej spółki Orlen Lietuva na Łotwę. Chodzi o tory przez łotewskie Renge.