"Zaliczenie projektów zgłoszonych za ubiegły rok będzie oznaczać wykonanie w ciągu dwóch lat ok. 30 proc. offsetu zaplanowanego na 10 lat, którego wartość przekracza 6 mld USD" - powiedział wiceminister podczas czwartkowej konferencji prasowej w Gliwicach.
Philip Georgariou, odpowiedzialny za program offsetu ze strony firmy dodał, że LM chciałby wykonać 50 proc. umowy offsetowej znacznie wcześniej niż, jak zakładano, do końca przyszłego roku.
W czwartek przedstawiciele Lockheed Martin i resortu gospodarki odwiedzili Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy w Gliwicach, gdzie w kooperacji z pobliską fabryką Opla realizowany jest jeden z projektów offsetowych, związany z rozpoczęciem - również w ramach offsetu - produkcji nowego modelu opla zafira.
W Bumarze-Łabędy na potrzeby Opla powstaje centrum logistyczne; będą tu także montowane komponenty do tego auta. Wartość offsetowa tego projektu wynosi ok. 220 mln USD. Pełną parą centrum ruszy w październiku. W przyszłości Bumar chce rozwijać współpracę z przemysłem motoryzacyjnym; już teraz połowa działalności tego zakładu zbrojeniowego to produkcja cywilna.
Projekt podzielono na trzy etapy. Pierwszy, związany z uruchomieniem działań na rzecz Opla, stworzy w Bumarze ok. 300 miejsc pracy (w samym Oplu w związku z projektem offsetowym przybędzie ich ok. 700). W latach 2005-2007 firma ma również świadczyć usługi dla partnerów General Motors. Potem Bumar-Łabędy ma za darmo otrzymać know-how i licencje, umożliwiające wpisanie na listę dostawców GM Europe.
Produkcja nowej zafiry (wartość offsetowa 815 mln USD) ma ruszyć w gliwickiej fabryce we wrześniu tego roku. Będzie to trzeci wytwarzany w zakładzie model, obok agili i astry II, której produkcję także uruchomiono ponad rok temu w ramach offsetu (wartość offsetowa 840 mln USD).
W sumie w tym roku fabryka Opla ma wyprodukować ok. 140.000 samochodów wszystkich modeli, wobec 116.600 w ubiegłym roku. Docelowo produkcja w Gliwicach może sięgnąć ok. 180.000 aut rocznie. Po pierwszym kwartale 2005 z fabryki wyjechało 31.500 samochodów. Ponad 95 proc. produkcji trafia na eksport.
Łączna wartość offsetowa trzech zobowiązań realizowanych w Gliwicach wynosi 1,875 mld USD, a liczba nowych miejsc pracy przekroczy 1.200. Jednocześnie wzrost zatrudnienia w firmach zaopatrujących zakłady GM szacuje się nawet na 5.000 osób.
W kwietniu mijają dwa lata od podpisania umowy offsetowej związanej z zakupem 48 maszyn F-16. Faktycznie weszła ona w życie w sierpniu 2003 roku. Łączna wartość offsetu do realizacji w ciągu 10 lat wynosi 6,028 mld USD, z czego ok. 3 mld USD w ciągu pierwszych trzech lat; w następnych trzech 2 mld USD, a w ostatnich czterech 1,028 mld USD.
Jak poinformował Georgariou, za 2004 rok zgłoszono wdrożenie 12-13 projektów offsetowych wartości ponad 3 mld zł. Cały program offsetowy LM obejmuje 44 projekty. Wiceminister Krystowski dodał, że łącznie za ubiegły rok wszyscy offsetodawcy, których jest siedmiu, zgłosili do zatwierdzenia projekty wartości ponad 4 mld zł, z czego około trzy czwarte przypada na Lockheed Martin. Raport z realizacji offsetu w 2004 roku ma być gotowy najpóźniej w połowie roku.