Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

Lotnisko Chopina zostanie zamknięte? Tai będzie skutek budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

124
Podziel się:

Warszawskie Lotnisko Chopina jest bliskie wyczerpania swojej przepustowości.

Lotnisko Chopina obsługuje 38 proc. ruchu pasażerskiego w kraju.
Lotnisko Chopina obsługuje 38 proc. ruchu pasażerskiego w kraju. (Flickr/Kuba Bożanowski (CC BY 2.0))

Otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego oznacza zamknięcie warszawskiego Lotniska Chopina dla ruchu cywilnego - poinformował pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild. CPK ma być lotniskiem bazowym dla PLL LOT.

Port lotniczy "Solidarność" ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów. Jak mówił w piątek Wild, pierwszy samolot ma odlecieć z Centralnego Portu Komunikacyjnego w połowie 2027 r.

- Abyśmy mogli myśleć w sposób poważny o tym przedsięwzięciu, musimy od razu jasno powiedzieć: ruch cywilny musi zakończyć swoje istnienie na Lotnisku Chopina. Natomiast port Chopina to nie tylko ruch cywilny. To także realizacja określonych zadań związanych z obronnością. I tutaj decyzja jest jeszcze przed nami - powiedział Wild na konferencji prasowej, na której przedstawił koncepcję CPK.

Jak powiedział, Komitet Stały Rady Ministrów przyjął ją na czwartkowym posiedzeniu, a rząd ma się zająć koncepcją w przyszłym tygodniu.

Zobacz także: Czy potrzebny jest nam Centralny Port Lotniczy?

Port Chopina bliski wyczerpania przepustowości

Warszawskie Lotnisko Chopina - największy port w kraju, obsługujący ok. 38 proc. ruchu pasażerskiego w Polsce, zaczyna być bliski wyczerpania swojej przepustowości.

Wild tłumaczył, że istnienie innych portów lotniczych - zwłaszcza przewidzianych do obsługi ruchu niskokosztowego, jak Modlin - nie jest bezpośrednio związane z funkcjonowaniem Portu "Solidarność", gdyż port ten w założeniu będzie lotniskiem hubowym, czyli przesiadkowym. Jego pierwszoplanowa oferta nie będzie skierowana do przewoźników niskokosztowych. - Aczkolwiek tutaj oczywiście mówimy o rzeczywistości za lat 10 - dodał.

CPK ma być lotniskiem bazowym dla PLL LOT

Według założeń CPK ma być lotniskiem bazowym dla PLL LOT, dzięki któremu linia ta będzie mogła stać się "integratorem rynku środkowoeuropejskiego i jedną z najważniejszych marek lotniczych na kontynencie".

Jak tłumaczył Wild, ograniczona przepustowość Lotniska Chopina będzie blokować dalszy rozwój narodowego przewoźnika. Według analiz dzienne limity operacji lotniczych samolotów - czyli startów i lądowań na stołecznym lotnisku - zostaną osiągnięte na przełomie 2019/2020 r.

Z danych przekazanych dziennikarzom wynika, że w roku 2017 średnia liczba codziennych operacji lotniczych to 460. Uwzględniając przyrost w tempie rynkowym, oznaczać to może, że limit 600 zostanie osiągnięty właśnie na przełomie 2019/20 r. "Nawet zwiększenie dozwolonej liczby operacji o 100 - 150 dziennie, odsunie jedynie moment napotkania twardych ograniczeń najdalej w latach 2022-23" - czytamy w materiałach prasowych.

- CPK jest LOT-owi potrzebny i daje mu zupełnie nowe możliwości - przekonywał Wild. Dodał, że według szacunków, w pierwszym etapie funkcjonowania CPK polski przewoźnik będzie posiadał około 45 proc. udziału w liczbie pasażerów podróżujących z tego lotniska. Dodał, że w jego ocenie LOT ma ambicje, by pełnić rolę silnego przewoźnika w planowanym porcie. - Patrząc na ostatnie wyniki finansowe spółki i dynamiczny rozwój przewoźnika, jesteśmy przekonani, że mu się to uda - wskazał.

Czarny scenariusz

W opracowaniu podkreślono, że istnienie CPK nie jest jednak uzależnione od rozwoju LOT-u. "W czarnym scenariuszu, gdyby polska linia lotnicza przestała się rozwijać, jej miejsce może zająć inny, duży międzynarodowy przewoźnik" - napisano.

Stołeczny port w 2016 roku obsłużył 12,8 mln pasażerów, a w tym roku - według szacunków - ma to być 14 mln. Przez pierwsze osiem miesięcy br. port obsłużył 10,4 mln pasażerów - to o 24 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Niektórzy eksperci twierdzą, że przepustowość Lotniska Chopina to 20 mln osób rocznie.

gospodarka
inwestycje
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(124)
WYRÓŻNIONE
alojzy smyk
7 lat temu
za 10 lat ta banda pisowska przestanie istnieć , mam nadzieję ...
tomassoforte
7 lat temu
Czy was już P@^$&%!O z tymi tytułami doszczętnie? Gdyby rządziło PO nagłówek byłby w stylu - "Rząd ulży mieszkańcom Chopina... Przy okazji zrealizuje genialny projekt o który rozsławi Warszawę na długie lata". Jesteście żałośni.
asa
7 lat temu
Polska popadła w ruinę wg. PiS za rządów PO. Prawda jest natomiast taka, że dzięki sprawnym i konsekwentnym działaniom koalicji PO-PSL Polska - jako jedno z niewielu europejskich państw - rozwijała się podczas światowego kryzysu ekonomicznego. Rząd PO-PSL pozyskał z Unii Europejskiej 450 mld zł. W latach 2007-2015 Polska dokonała skoku cywilizacyjnego. Oto dowody: • płaca minimalna brutto: 2007 r. – 936 zł; 2015 r. – 1750 zł; • średnia płaca brutto: 2007 r. – 2691 zł; 2014 r. – 3783 zł; • przeciętna emerytura brutto: 2007 r. – 1345 zł, 2014 r. – 2053 zł; • stopa bezrobocia w Polsce według Eurostatu: 2007 r. – 10%, 2015 r. – 7,2%; • PBK na mieszkańca (% unijnej średniej): 2007 r. – 53%, 2014 r. – 68%. • pozycja rankingowa Polski na arenie międzynarodowej pod względem łatwości prowadzenia biznesu w raportach Banku Światowego „Doing Business”: 2007 r. – 74. miejsce na świecie; 2014 r. – 32. miejsce na świecie; • pozycja rankingowa Polski na arenie międzynarodowej pod względem konkurencyjności według raportów „World Competitiveness Yearbook” International Institute for Management Development: 2007 r. – 52. miejsce na świecie; 2014 r. – 36. miejsce na świecie; • pozycja rankingowa Polski na arenie międzynarodowej pod względem wolności gospodarczej według Index of Economic Freedom The Heritage Foundation oraz „The Wall Street Journal”: 2007 r. – 86. miejsce na świecie; 2015 r. – 42. miejsce na świecie; • wartość polskiego eksportu: 2007 r. – 386,6 mld zł; 2014 r. – 682,4 mld zł; • liczba zarejestrowanych podmiotów w rejestrze REGON: 2007 r. – 3,7 mln podmiotów; 2015 r. – 4,2 mln podmiotów; • wydatki Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej przez bezrobotne osoby: 2007 r. – 536,7 mln zł; 2014 r. – 983,4 mln zł; • spadek poziomu korupcji według Transparency International: 2007 r. – 61. Miejsce; 2014 r. – 35. miejsce; • nakłady na modernizację armii: 2007 r. – 5,61 mld zł; 2014 r. – 8,27 mld zł; • pensje nauczycieli brutto: 2007 r. – średnio 2803 zł; 2012 r. – średnio 4322 zł; • liczba placówek wychowania przedszkolnego: 2007 r. – 16 902; 2014 r. – 21 661; • liczba żłobków: 2007 r. – 373; 2014 r. – 1789; • stypendia dla młodych naukowców: 2007 r. – 10 stypendiów na kwotę 1,8 mln zł; 2014 r. – 202 stypendia na kwotę 35,5 mln zł; • nakłady na szkolnictwo wyższe: 2007 r. – 10,71 mld zł; 2015 r. – 16,02 mld zł; • budżet Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: 2007 r. – ok. 10 mln zł; 2015 r. – ok. 5,5 mld zł; • liczba Uniwersytetów Trzeciego Wieku: 2007 r. – 125; 2015 r. – ponad 500; • wydatki budżetowe związane z rolnictwem: 2007 r. – 31,1 mld zł; 2013 r. – 53,1 mld zł; • wynagrodzenie lekarzy rezydentów brutto: 2007 r. – 1757 zł; 2015 r. – 3170-3890 zł; • średnie wynagrodzenie pielęgniarki brutto: 2007 r. – 1981 zł; 2015 r. – 2742 zł; • zatrudnienie osób w wieku 55+: 2007 r – 29,7%; 2014 r. – 42,5%; • w latach 2007 – 2015 oddano do użytku 897 km autostrad, 1180 km dróg ekspresowych i 952 km obwodnic i zmodernizowanych dróg krajowych. Dla porównania tylko w czasie pół roku rządów PiS straty na Giełdzie Papierów Wartościowych wyniosły 110 mld zł. Natomiast straty wizerunkowe są już nie do odrobienia.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (124)
jo44
7 lat temu
40 mld na inwestycje na port w polu, duży port że aż klientów brak, pardon raczej płytę dworca pks, pardon pkLotnicza ze zwrotem z inwestycji >>> nigdy ... I kto tu się z małpą na rozumy zamienił ??? A większość portów krajowych stratę generuje już teraz, za wyjątkiem tego w którym związki zawodowe lejce trzymają ...
jk
7 lat temu
A dlaczego nie np. lotnicko Radom jako wsparcie dla Warszawy? Wystarczyloby szybkie polaczenie pociagiem i sprawa rozwiazana. Mozna tez Modlin rozbudowac.
krak
7 lat temu
ciszak napisz cos z sensem(jak potrafisz) a nie takiego gniota bez zadnych podstaw. kto mnie zmusi latac z nowego lotniska? tak ci zal ze luftwafe straci czesc dochodow?
Reden
7 lat temu
Na razie tam nic nie ma. A już sie robi z tego sukces. Jak wyląduje tam pierszy samlot to pogadamy.
zeta
7 lat temu
oni moga mnie pocałować mnie w rzyć,i tak nie latam z Warszawy
...
Następna strona