Wiceprezes MPL Kraków-Balice Paweł Jastrzębski powiedział PAP, że prognoza na ten rok zakłada obsłużenie przez lotnisko nawet 1,5 mln pasażerów. Dla porównania, w zeszłym roku przewinęło się tam 841 tys. podróżnych.
Jak zaznaczył wiceprezes, lawinowy wzrost ruchu lotniczego w Balicach rozpoczął się wraz z otwarciem polskiego nieba po wstąpieniu naszego kraju do Unii Europejskiej i związanym z tym wejściem na nasz rynek tzw. tanich linii lotniczych. Obecnie z Balic lata już pięciu takich przewoźników, którzy przewieźli 47 proc. wszystkich podróżnych, a na jesień swoje wejście do Krakowa zapowiedział m.in. potentat w tym segmencie - irlandzki Ryanair.
Zdaniem Jastrzębskiego, aby lawinowo rosnąca liczba pasażerów nie "zatkała" całkowicie portu, konieczne jest zainwestowanie w rozbudowę infrastruktury lotniska, co w najbliższych 2-3 latach może kosztować około 200 mln zł.
"Chcemy jak najszybciej przygotować się do przedsięwzięć zwiększających przepustowość terminalu pasażerskiego, bo to jest obecnie nasz najsłabszy punkt" - ocenił Jastrzębski.
Jeszcze w tym roku powinna się rozpocząć dalsza rozbudowa istniejącego terminalu, mająca go przystosować do wymogów traktatu z Schengen - chodzi przede wszystkim o odseparowanie odpraw pasażerów z państw strefy Schengen od pozostałych podróżujących oraz sprostanie wymogom bezpieczeństwa. Przepustowość lotniska zwiększy się wtedy z obecnych 1,3 mln osób rocznie do około 2 mln pasażerów.
W ciągu najbliższych miesięcy powinna też zostać uruchomiona specjalna linia kolejowa łącząca lotnisko z centrum miasta, a w przyszłym roku wybudowany nowy budynek administracyjno-techniczny.
Według planów, w przyszłym roku mogłaby też rozpocząć się budowa zupełnie nowego terminalu pasażerskiego, którego przepustowość wyniesie 3-4 mln pasażerów rocznie.
Jastrzębski ocenił, że pieniądze na sfinansowanie tak ambitnego planu inwestycyjnego mogą pochodzić z różnych źródeł: dofinansowanie spółki MPL Kraków-Balice deklaruje samorząd województwa małopolskiego, który jest drugim co do wielkości, po Przedsiębiorstwie Państwowe Porty Lotnicze (PPL), udziałowcem lotniska. Możliwe jest też zaciągnięcie kredytu bankowego, a także wejście do spółki zewnętrznego inwestora strategicznego.
Lotnisko w podkrakowskich Balicach jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) portem lotniczym w Polsce. Lata tam 18 przewoźników, w tym pięć tanich linii lotniczych.
Głównym udziałowcem spółki MPL Kraków-Balice sp. z o.o. jest Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, które posiada 85,04 proc. udziałów. Województwo małopolskie ma 13,75 proc. udziałów, reszta należy do gmin Kraków (1,16 proc.) oraz gminy Zabierzów (0,05 proc.).