Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Frączyk
|

Maersk i IBM rozkręcają biznes oparty na kryptowalutach. Towary będą krążyć szybciej po świecie

7
Podziel się:

Największa z firm transportujących kontenery po morzach i oceanach świata, czyli A.P. Moller-Maersk podpisała umowę z IBM, która może zrewolucjonizować branżę. Wykorzystując technologię blockchain, czyli tę, która jest podstawą działania kryptowalut, mają zamiar stworzyć globalną platformę handlową i zaoszczędzić miliardy dolarów.

Miliony kontenerów krążyć ma szybciej i taniej dzięki technologii rodem z kryptowalut
Miliony kontenerów krążyć ma szybciej i taniej dzięki technologii rodem z kryptowalut (kees torn/CC BY-SA 2.0/flickr)

Światowa branża transportu morskiego nie doświadczała wielu znaczących innowacji odkąd wynaleziono kontener w latach 50. ubiegłego wieku. Handel międzynarodowy nadal pozostawia ogromny ślad papierkowej roboty i biurokracji - pisze agencja Reuters.

Sukces platformy, jaką chcą założyć Maersk i IBM, a która ma zacząć działać już w połowie 2018 roku, zależy od tego, czy Maersk i IBM uda się przekonać armatorów statków, przewoźników frachtu, porty i wreszcie klientów, którzy chcieliby się pod projektem podpisać.

Zobacz także: Zobacz też: Branża transportowa obawia się nowych unijnych regulacji

Tak jak w kryptowalutach

Technologia blockchain, która ma być wykorzystana przy projektowanej platformie, stosowana jest też w kryptowalutach, z bitcoinem na czele. Umożliwia bezpieczną wymianę danych pomiędzy siecią indywidualnych komputerów.

Maersk i IBM stwierdziły, że ten sam mechanizm umożliwi zarządzanie i śledzenie dziesiątków milionów kontenerów na całym globie, dzięki digitalizacji łańcucha dostaw od końca do końca.

- Największą sprawą, która umyka branży jest digitalizacja i uwolnienia potencjału tej technologii, stworzenie narzędzia, które zapewni standardy w całym ekosystemie - powiedział w wywiadzie dla Reutersa Vincent Clerc, główny dyrektor handlowy Maersk.

Dostawa mrożonych towarów z wschodniej Afryki do Europy przechodzi nawet przez 30 osób i organizacji i obejmuje około 200 różnych komunikatów - podaje Maersk. Dokumentacja i biurokracja stanowić może aż jedną piątą łącznego kosztu przewozu kontenera z punktu do punktu.

Clerc wskazuje, że sukces platformy zależy od tego, czy wezmą w niej udział wszyscy uczestnicy. Chodzi głównie o urzędy celne i porty w USA, Singapurze, Holandii i chińskiej prowincji Guangdong (dawniej po polsku Kanton), które wyraziły już zainteresowanie korzystaniem z platformy. Swoją chęć uczestnictwa wyraziło też kilka firm transportowych.

Maersk przewozi jeden z siedmiu kontenerów transportowanych na świecie. Atak hakerski w ubiegłym roku spowodował jedne z największych w historii problemów z dostawami. To pokazało, że system opiera się na przestarzałym systemie komunikacyjnym. Porty i operacje kontenerowe Maersk były unieruchomione na tygodnie, a firma walczyła o przywrócenie systemów IT i 1,5 tys. aplikacji do tego, by zaczęły z powrotem działać w internecie.

wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
Łukasz
7 lat temu
Co za osioł pisał ten artykuł? Maersk i IBM rozkręcają biznes oparty na tej samech technologii (blockchain), która używana jest w prypadku kryptowalut, a nie biznes oparty na kryptowalutach. To jest zasadnicza różnica.
Stefan
7 lat temu
tytuł artykułu nijak się ma do treści
ted
7 lat temu
Z tego co widać i słychać to kryptowaluta ma niewiele wspólnego z walutą, jest z gadżetem używanym w barterze, czyli wymianie towarów. Natomiast blockchain jako wiarygodny sposób rejestracji transakcji może zostać podstawą globalnego handlu po stworzeniu odpowiedniego prawa i organów je wymuszających - kto ma to zrobić, ONZ?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
77
7 lat temu
tak zwieksza sie marze poprzez automatyzacje ... 30 osób bedzie musiało poszukac sobie innej roboty
ted
7 lat temu
Z tego co widać i słychać to kryptowaluta ma niewiele wspólnego z walutą, jest z gadżetem używanym w barterze, czyli wymianie towarów. Natomiast blockchain jako wiarygodny sposób rejestracji transakcji może zostać podstawą globalnego handlu po stworzeniu odpowiedniego prawa i organów je wymuszających - kto ma to zrobić, ONZ?
MR
7 lat temu
[QUOTE] Maersk przewozi jeden z siedmiu kontenerów transportowanych na świecie [/QUOTE] Sformułowanie sugeruje, że na całym świecie istnieje 7 kontenerów, a Maersk pływa z jednym z nich. Nieco niefortunne. Poza tym tak jak poprzednicy wspomnieli, Blockchain jest technologią którą kryptowaluty wykorzystują, a są równiez i takie kryptowaluty(tokeny) które wykorzystują jej mocno zmodyfikowaną formę jak IOTA(technologia tangle). Na tym polega fenomen blockchain, że nie jest to jedynie sposób przesyłania czy przechowywania wartości, ale możliwość rewolucyjnych zmian w zakresie wymiany, przechowywania i posiadania danych czy nawet własności intelektualnej.
Stefan
7 lat temu
tytuł artykułu nijak się ma do treści
joj
7 lat temu
Bendziem tera kopać fanty czy co? I kto nato prondu nastarczy?