"Dzieci, które stosują Magmisie są aktywne, potrafią się skoncentrować, radzą sobie ze stresem" – przekonuje w reklamie popularnego suplementu dla najmłodszych szkolny pedagog. Innego zdania jest UOKiK, który przypomina, że suplementy diety nie leczą. Urząd wszczął postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska. Ma zastrzeżenia także do producenta Green Magma.
Zdaniem Urzędu, Aflofarm Farmacja Polska sugeruje bezwzględną skuteczność żelków Magmisie. "W reklamie padają stwierdzenia, że dzieci, które je stosują, lepiej radzą sobie ze stresem i potrafią się skoncentrować" - wskazuje UOKiK. I zwraca uwagę, że przyczyny mogą być różne, tak jak sposoby eliminacji. Dodatkowo urzędnikom nie podoba się, że w reklamie wykorzystano postać pedagoga szkolnego, który miałby uwiarygodnić suplement i zalecić jego stosowanie u dzieci.
Natomiast Green Magma, produkowana przez Logihub, ma działać "przeciwzapalnie", pomimo że nie jest lekiem. "Reklamy sugerują, że z jej pomocą 'zrzucisz nawet 20 kilogramów' - takie oświadczenia zdrowotne są niedozwolone" - ocenia UOKiK. Oprócz tego reklamy Logihub informowały o promocji ograniczonej w czasie: "taka okazja się więcej nie powtórzy”, "tylko przez 15 minut”. Nie było to prawdą, ponieważ oferta obowiązywała cały czas.
UOKiK wskazuje, że reklamy suplementów diety błędnie sugerują, że te produkty leczą i są remedium na liczne dolegliwości. Producenci, aby zachęcić konsumentów, nie powinni wykorzystywać wizerunku farmaceuty czy pedagoga szkolnego.
Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi - przestrzega Urząd. "Ich celem jest uzupełnienie normalnej diety, dlatego w ich składzie znajdziemy witaminy lub składniki mineralne. W związku z tym przypisywanie im właściwości leczniczych w reklamie jest bezprawne. Na podstawie takiego przekazu, konsument myśli, że kupuje lek, a nie żywność".
UOKiK dodatkowo prowadzi wszczęte w 2016 roku trzy postępowania z zarzutami wobec: Aflofarm Farmacja Polska (RenoPuren Zatoki Hot oraz RenoPuren Zatoki Junior), Walmark (Pneumolan, Pneumolan Plus) oraz Olimp Laboratories (produkt Chela Mag B6).
Postępowania mogą zakończyć się przyjęciem zobowiązania złożonego przez przedsiębiorców lub stwierdzeniem stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, a w konsekwencji nałożeniem kary finansowej, której maksymalny wymiar to 10 proc. obrotu danego przedsiębiorcy oraz nakazem usunięcia trwających skutków naruszenia.