Od dzisiaj kierowcy mogą korzystać z dwóch jezdni na ponad siedmiokilometrowym odcinku autostrady A4 pomiędzy Bochnią i Brzeskiem w Małopolsce. Do tej pory pojazdy poruszały się tam po jednej jezdni w obydwie strony.
- Ruch samochodów na drugą nitkę między Bochnią i Brzeskiem zostanie puszczony dziś około południa, po tym jak policja sprawdzi oznakowanie trasy - poinformowała Iwona Mirkut, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
_ - To niewątpliwie usprawni przejazd na tym odcinku w okresie nasilonych świąteczno-noworocznych wyjazdów _ - zaznaczyła.
Na autostradzie między Bochnią i Brzeskiem będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 110 km/godz., ustawione są też znaki ostrzegające przed możliwością wtargnięcia na drogę zwierząt, ponieważ nie wszędzie są jeszcze siatki zabezpieczające.
Na dopuszczonym do użytkowania pod koniec listopada 57-kilometrowym odcinku autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem w Małopolsce pozostanie jeszcze jeden liczący 21 kilometrów długości fragment, na którym pojazdy będą się poruszać jedną jezdnią - między Brzeskiem i Wierzchosławicami. Do wiosny przyszłego roku będzie trwała tu budowa.
Cała trasa od Szarowa do Tarnowa wciąż będzie dostępna jedynie dla aut o masie całkowitej do 12 ton oraz autobusów. Ciężarówki na tym odcinku kierowane są na drogę krajową nr 4.
Takie rozwiązanie to efekt m.in. protestów samorządów w Tarnowie, Brzesku i Bochni, które obawiają się, że samochody ciężarowe zdezorganizują ruch na lokalnych ulicach, którymi wytyczono tymczasowe zjazdy z autostrady w tych miastach.
Według przedstawicieli GDDKiA 57-kilometrowy odcinek autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem ma zostać całkowicie ukończony do wiosny przyszłego roku.
Budowa autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem w Małopolsce trwa od początku 2010 roku. Inwestycja miała być gotowa na Euro 2012, ale plany te pokrzyżowały powodzie oraz perturbacje z wykonawcami.
Inwestycja jest dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności. Jej koszt wynosi w blisko 2 mld zł. Autostrada powstała, jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady ma dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni.
Na trasie autostrady przewidziano cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż, a także sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.
Autostrada z Szarowa do Tarnowa jest częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej. Łączna długość autostrady wyniesie ok. 670 km.
Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Powstał też niespełna 7-kilometrowy odcinek, który jest częścią obwodnicy Rzeszowa.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Cieszą się z audytu. Stracą pieniądze na drogi? Komisja Europejska przeprowadzi audyt w GDDKiA. Wszystko na skutek sporu z zagranicznymi wykonawcami, którzy zarzucają jej złe rozliczenia. | |
Autostrady i drogi za 7 lat? Zobacz gdzie W nowej perspektywie finansowej UE na lata 2014-2020 pieniądze z Brukseli przeznaczone zostaną przede wszystkim na dokończenie budowy ciągu dróg ekspresowych i autostrad. | |
Zobacz, które inwestycje chce chronić premier Staramy się chronić inwestycje drogowe, aby pokawałkowana sieć odcinków autostrad stała się siecią faktyczną - powiedział premier Donald Tusk. |