Wśród 10 najcenniejszych marek na świecie nadal dominują amerykańskie koncerny technologiczne, a pozycję lidera utrzymało Apple - wynika z tegorocznego rankingu firmy Interbrand. Najcenniejszymi markami motoryzacyjnymi są Toyota i Mercedes-Benz.
Na pierwszych trzech pozycjach rankingu znalazły się amerykańskie koncerny: Apple, Google, Coca-Cola. Na kolejnych znalazły się Microsoft, Toyota, IBM, Samsung, Amazon, Mercedes-Benz i GE. Apple pozostaje liderem od 2013 roku, kiedy to zdetronizował Coca-Colę. Tegoroczny raport zdominowały koncerny technologiczne i motoryzacyjne zajmując 29 pozycji na 100. Handel jest natomiast najszybciej rosnącym sektorem z wzrostem wynoszącym 19 proc.
Od zeszłego roku pierwsza piątka nie uległa praktycznie żadnej zmianie - jedynie na miejscu 5. IBM wyprzedziła Toyotę, której wartość wzrosła o 9 proc. Japończycy po raz 13 uzyskali miano najcenniejszej marki motoryzacyjnej wg. Interbrand.
Wartość Apple w 2016 roku wyniosła ponad 178 mld dolarów. Marka Google szacowana jest na ponad 133 mld dolarów, a Coca-Cola na ponad 73 mld. Pozostałe firmy z pierwszej dziesiątki mają marki wyceniane kolejno na ponad 72 mld w przypadku Microsoftu, ponad 53 mld Toyoty, 52,5 mld IBM, niecałe 52 mld Samsunga, ponad 50 mld Amazona, niecałe 43,5 mld Mercedesa-Benza i ponad 43 mld GE.
Na kolejnych miejscach znalazły się m.in. takie koncerny jak BMW, McDonald, Disney, Intel, Facebook, Cisco, Oracle, Nike, Louis Vuitton i H&M.
Największy wzrost wartości marki odnotował w tym roku Facebook, bo aż o 48 proc. Natomiast najwięcej stracił Shell: - 17 proc.
W tegorocznym zestawieniu pojawiły się też nowe marki takie jak: Dior i Tesla.
To 17. zestawienie Interbrand Global Brands Rankings.