Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Tomasz Sąsiada
|

W 10 lat Polska wyda na infrastrukturę sto miliardów dolarów. Morawiecki obiecuje

108
Podziel się:

Polska w najbliższych 10 latach, a nawet w krótszym okresie, na inwestycje infrastrukturalne wyda ponad 100 mld dol. - zapowiedział wicepremier Mateusz Morawiecki. Chodzi o wydatki na żeglowność rzek, autostrady, kolej, Centralny Port Komunikacyjny i energetykę.

W 10 lat Polska wyda na infrastrukturę sto miliardów dolarów. Morawiecki obiecuje
(PAP/Marcin Obara)

Polska w najbliższych 10 latach, a nawet w krótszym okresie, na inwestycje infrastrukturalne wyda ponad 100 miliardów dolarów - zapowiada wicepremier Mateusz Morawiecki. Chodzi o wydatki na żeglowność rzek, autostrady, kolej, Centralny Port Komunikacyjny i energetykę.

- To ogromna szansa dla Polski i chińskich firm, żebyśmy razem kształtowali rzeczywistość gospodarczą między naszymi krajami - powiedział wicepremier Morawiecki, otwierając w czwartek polsko-chińskie Forum Pasa i Szlaku ds. współpracy infrastrukturalnej.

Wyjaśnił, że chodzi o inwestycje związane z żeglownością rzek, wydatki na autostrady, na kolej, w tym szybką, Centralny Port Komunikacyjny oraz inwestycje energetyczne.

W Chińsko-Polskim Forum Inwestycji i Infrastruktury Logistycznej Pasa i Szlaku biorą udział zarówno przedstawiciele chińskiego biznesu, jak i polskiej branży budowlanej, logistycznej, lotniczej i kolejowej.

Zobacz także: Zobacz też: Czarne chmury nad ministrem rolnictwa

Wicepremier Morawiecki mówił niedawno, że jeszcze w tym roku, a nawet szybciej - tego lata lub jesieni - może zapaść decyzja dotycząca lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak wówczas powiedział, projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest "kluczową decyzją infrastrukturalną w najbliższych 10 latach".

Pytany o koszty powstania CPK, powiedział wtedy, że najbardziej optymistyczne obliczenia mówią o 20-22 mld zł. - Zakładamy konserwatywnie 30, 33, 35 mld zł rozłożone na wiele lat, również z udziałem inwestorów prywatnych. Chcemy tutaj współpracować z dużymi dostawcami, wykonawcami tego typu projektów. Być może amerykańskimi, być może chińskimi, ale również zachodnioeuropejskimi. I z udziałem naszych wykonawców - mówił Morawiecki.

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(108)
WYRÓŻNIONE
kwii kwiii
7 lat temu
Śmieszy mnie jak czytam te wypociny o tym gdzie można by ukraść - kwik świń ;)
ula
7 lat temu
Udział naszych wykonawców, tak jak do tej pory,będzie polegał na tym,że: 1. będą robić za głodowe stawki 2.kredytować generalnego wykonawcę (chiński, włoski, portugalski, szwedzki itp)- oczekiwanie na płatnosci po 60-90 dni. 3.płacić podatki i czekać jak łaskawca fiskus zwróci im naliczony VAT A panowie generalni wykonawcy będą transferować zyski za granicę. Tak "umierające" polskie firmy budowlane dokończą żywota
Wojciech
7 lat temu
Polska nie potrzebuje kolei o prędkościach powyżej 160 km/h. Polska potrzebuje żeby WSZYSTKIE TRASY BYŁY DOSTOSOWANE DO PRĘDKOŚCI 160km/h. U nas nie ma tras 1500-2000km więc przejazd np. z Wrocławia do Gdańska może trwać 4h. Byle nie 10 jak teraz.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (108)
Zbrojny Anton...
7 lat temu
Po JK to drugi niebezpieczny człowiek ,pierwszy ideowo i mściwy na dodatek,drugi socjalista marzyciel niedopieszczony rodzinnie w odpowiednim dla siebie momencie ucieknie z okrętu z pełna sakiewka,skoro obaj maj takie kwalifikacje niech rusza na emigracje podbijać Europę ,Amerykę tam będą jak misjonarze a i są większe pieniądze będziemy im kibicować !
edzio
7 lat temu
To żaden problem - wszyscy się na to zrzucimy - wystarczy podnieść jeszcze kilka podatków i znajdzie się nawet więcej - nie będziesz miał co do gara wrzucić, ale będziesz miał świetne drogi, koleje, lotniska, nawet jeśli z nich nie będziesz korzystał. A na co komu ten Centralny Port Komunikacyjny. W Warszawie to mamy sporo ludzi na lotnisku, ale już w takiej Łodzi? Rozumiem, że mieszkańcy Warszawy i okolic tłumnie będą jeździć 150 km za Warszawę żeby polecieć samolotem (a tanich lotów to na takim lotnisku pewnie za wiele nie będzie) - mamy już Radom - nie ma kto latać. Więc co trzeba będzie Okęcie przenieść? czy co? Z Polski to w ogóle takich "światowych" międzykontynentalnych lotów to za wiele nie ma i raczej nie będzie - to w końcu linie lotnicze decydują a nie Naczelnik. A linie lotnicze sugerują się ewentualnym zyskiem - tu go raczej nie znajdą.
ja
7 lat temu
Inwestycje tworzące miejsca pracy są OK, ale czy dostaniemy tam pracę zależy głównie od nas samych, czyli od tego, co potrafimy i jakimi ludźmi jesteśmy. Ktoś powie, że to zależy od znajomości. No właśnie – żeby być poleconym trzeba też być odpowiednią osobą. Nie każdego nasi znajomi chcą polecać. Słyszeliście o ksią.ż ce "Co robic, by zawsze mieć pracę i więcej zarabiac"? Kilka zmian w postepowaniu i zamiast chodzić za pracą, praca przychodzi do nas.
hm
7 lat temu
A gdzie te obiecane biliony?
Realista
7 lat temu
1./ Jak się temu przyjrzeć bliżej, to okazuje się, że w relacji do PKB to nawet niższy poziom inwestycji niż za rządów PO-PSL, a koniunktura światowa jest znacznie lepsza. 2./ Poczekamy zobaczymy. 3./ Ciekawe skąd wezmą te PLN 40 miliardów rocznien 4./ W Latach 2008-2014 dane wskazują na bardzowysoką efektywność inwestycji. Mniej ważne ile się wydaje,ważniejsze aby z sensem. Obawiam się raczej wysypu bezsensownych, nieekonomicznych i politycznie motywowanych inwestycji,w rodzaju peronu we Włoszczowej.Już widać to na przykład po projekcie rozbudowy dróg powiatowych. To marnowanie pieniędzy. Aby Polska mogła się szybko rozwijać, musimy stworzyć równie wydajną strukturę gospoadardczą i społeczną jak w krajach rozwiniętych (UK, DE). To oznacza migrację 20 milionów Polaków ze wsi i małych miast do dużych ośrodków. Budowanie sieci dróg tylko w tym celu nie ma sensu. Później nie będzie miał kto tymi drogami jeździl, więc po co te inwestycje. (Albo nie będzie miał za co)
...
Następna strona